* držet se hlavně tisíckrát opakovaného pravidla: před podpisem smlouvu s pojišťovnou podrobně pročíst. Mnozí mají jistě v paměti stovky moravských zatopených, kteří nebyli, jak se domnívali, pojištěni proti vytopení rozbouřenou řekou, nýbrž vodovodním kohoutkem;
* počítat s tím, že pokud škoda nastane těsně poté, co je podepsána smlouva, bude mít pojišťovna podezření, že jde o pojistný podvod a bude celou záležitost důkladně zkoumat. Na tuto skutečnost je třeba být řádně připraven;
* kola by měla být dobře zabezpečená. Pojišťovna uzná krádež pouze v případě, pokud pachatel prokazatelně překonal alespoň dvě překážky. To znamená, že pokud se například zamyká jen sklepní kóje, je třeba kolo připoutat zámkem k pevnému předmětu, například potrubí;
* ihned po krádeži je třeba přivolat policii - třeba i v neděli večer - a zachovat »nepořádek« po zlodějích. Policie by měla v usnesení, které se předává pojišťovně při nahlášení škody, krádež detailně popsat, zejména způsob překonání zmíněných dvou překážek;
* ihned poté, co policie vydá usnesení, nahlásit škodu pojišťovně. Veškerou korespondenci s pojišťovnou - kopie předaných dokumentů i vyrozumění o průběhu celé události, které posílá pojišťovna poškozenému - se vyplatí pečlivě uschovat. V ruce je dobré mít i doklady o koupi kola;
* a konečně neuškodí, zejména v zimě, kdy kola odpočívají, sklep občas zkontrolovat.
Jméno klientů České pojišťovny bylo změněno, zvažují totiž předání celého případu k soudu
Začátek sporu
Málkovi se v srpnu minulého roku stěhovali a dvě jízdní kola nechali ve sklepě starého bytu. Pojistka na původní byt zanikla o měsíc později, tedy v září. Novou, která se týkala i starého sklepa a v něm uložených kol, uzavřeli 10. listopadu 1998. Na krádež přišli v neděli 3. ledna a nahlásili ji 4. ledna 1999. Policii ukázali sklep, který byl již nově zamčený a jeden přeříznutý zámek. O všem byl řádně sepsán protokol. Škodu nahlásili pojišťovně.P o třech týdnech byl pan Málek pracovnicí pojišťovny ujištěn, že vše je v pořádku, jen je třeba něco ověřit. Poté začala přehazovaná.
Co tvrdí obě strany
ČESKÁ POJIŠŤOVNA
A. 31. března 1999 pojišťovna sdělila, že pojistku za ukradená kola nevyplatí, protože Málkovi nehradili pravidelné platby
B. duben - červen 1999 pojišťovna prošetřuje případ pomocí detektivů, předávají si ho pobočky v Liberci, Jablonci nad Nisou a Ústí nad Labem
C. 7. července 1999 pojišťovna zaslala dopis, že pojistku nevyplatí - bylo zjištěno několik závažných rozporů
* Nebyly překonány překážky chránící před odcizením.
* Málkovi nemají doklad o koupi kol, detektiv pojišťovny nenašel prodejnu, ve které kola Málkovi údajně koupili, do zprávy napsal, že v uvedeném místě není a nebyla.
* Je podezřelé, proč si Málkovi uzavřeli novou pojistku až v listopadu, když se stěhovali v srpnu.
D. 25. června 1999 pojišťovna vypovídá pojistnou smlouvu z důvodu »výpovědi ze strany pojistitele po pojistné události«.
MÁLKOVI
A. Málkovi přiznali chybu - platby jim nestrhli ze sporožira, došli ihned do pojišťovny, dlužnou částku zaplatili na místě a dále platili složenkami
B. Málkovi se dotazují, co se děje
C. Málkovi se odvolali
* Vchod do prostoru sklepních kójí se zamyká, samotná kóje měla svůj zámek, zámkem k sobě byla svázána i kola.
* Málkovi mají na koupi kol dva svědky.MF DNES se firmu, která kola prodávala, vypátrat podařilo.
* Paní Málková uvádí, že za prvé stará pojistka platila až do září, za druhé byla v tu dobu velmi zaneprázdněna, neboť zastávala dvě funkce, a za třetí, že rozhodnutí o tom, kdy uzavřít pojistku, je rodinnou záležitostí.
D. Málkovi zvažují podání žaloby.