Kolo sveze lidem lanovka i přívoz

Ústí nad Labem -
Svůj bicykl si může turista na místo, odkud chce na túru vyjet, nechat dopravit různými způsoby. Nemusí zoufat ani v případě, že nevlastní automobil se zahrádkou, na kterou se dá jízdní kolo připevnit.

ČESKÉ DRÁHY

Jízdní kola přepravují České dráhy - buďto si jej vezme do vlaku člověk sám a stará se o něj, to je takzvaná zjednodušená přeprava, nebo jej odevzdá do nákladního vagónu jako zavazadlo. Cena za poslání jízdního kola po železnici se zvyšuje s počtem ujetých kilometrů a pro ilustraci činí asi padesát korun za sto kilometrů po železnici. Člověk s jízdním kolem by měl přijít nejpozději čtvrt hodiny před odjezdem vlaku, aby stihl vypsat přepravní lístek. Na něm vyplní, jakou má kolo barvu značku, a vyjmenuje vybavení, aby bylo možné bicykl později identifikovat.

ZJEDNODUŠENÁ PŘEPRAVA MÁ SVOJE VÝHODY I NEVÝHODY

"Druhou možností je zjednodušená přeprava jízdních kol, která je i levnější. Turista si koupí lístek pro kolo u pokladny. Ten stojí šestnáct korun a na vzdálenosti nezáleží," uvedla pracovnice z výdejny zavazadel na ústeckém hlavním nádraží. Vtip je v tom, že zjednodušená přeprava je zavedena jen v některých vlacích, v jízdním řádu jsou opatřeny symbolem jízdního kola. Naštěstí je to však většina vlaků na frekventované trati 072 Lysá nad Labem, kterou turista upotřebí hned kvůli několika cyklostezkám. Podle ústeckého cykloturisty Miroslava Hofmana se služby Českých drah cykloturistům v poslední době hodně zlepšily. "Pouze vlaků se zjednodušenou přepravou by mohlo být více," domnívá se Hofman. Pracovníci Českých drah mohou podle jízdního řádu zjednodušenou přepravu kola odmítnout v případě, že je vlak příliš přeplněný. Doporučuje se v každém případě opatřit kolo cedulkou se jménem a adresou jeho vlastníka.

PŘÍVOZ POMÁHÁ PŘEKONAT LABE

Kuriozním dopravním prostředkem, kterého mohou cykloturisté využít (a zčásti byl zprovozněn i kvůli nim), je přívoz přes Labe mezi Velkými a Malými Žernosekami na Litoměřicku. Přívoz také leží přesně na křižovatce dvou významných cyklostezek Most - Doksy a Děčín - Mělník, z nichž žádná ještě není úplně dobudována. "Dospělý člověk zaplatí deset korun a za kolo ještě pětikorunu přidá. Přívoz jezdí denně, ve všední dny od sedmi do devatenácti hodin a o víkendu ještě o dvě hodiny déle. Podle nepsaného jízdního řádu vyráží od břehu ke břehu převozník vždy jednou za půl hodiny, ale pokud se na jedné straně shromáždí větší skupina lidí a zazvoní na nablýskaný zvon u přístaviště, je lodník obvykle ochoten pro ni okamžitě vyjet," uvedla starostka Velkých Žernosek Ludmila Pafelová. Cesta motorové lodě napříč přes řeku trvá jen pár minut, neznamená žádné zdržení. O žernosecký přívoz je poměrně velký zájem, za letní víkend sveze až osm set lidí.

V KRUŠNÝCH HORÁCH POMÁHÁ LANOVKA

Milovníky cykloturistiky, kteří chtějí jezdit po hřebenech Krušných hor, vyveze nahoru i lanovka z Krupky-Bohosudova na Teplicku na Komáří vížku. Kolo lze připevnit k sedačce lanovky. "Jedna jízda na lanovce stojí čtyřicet korun, zpáteční šedesát a příplatek za kolo činí pouhou desetikorunu," řekl provozovatel horského hotelu Komáří vížka Jiří Česnohlídek. Z centra Děčína pro změnu vyráží dokonce několikrát týdně cykloautobus, který vyveze turisty s jízdními koly směrem na Maxičky a Děčínský Sněžník.