Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

  1:00
Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu o byty na okrajích největších měst v České republice o 12 procent,“ potvrzuje Martin Fojtík, provozní ředitel realitní kanceláře Fincentrum Reality. Daní za to jsou však každodenní kolony aut, která do měst vezou lidi za prací.

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Počet obyvatel Středočeského kraje se například loni zvýšil podle Českého statistického úřadu o bezmála 14 tisíc lidí, 12 tisíc z nich se tam přitom přistěhovalo. Bylo to o 16,5 procenta lidí víc než předloni. Největší absolutní i relativní nárůst počtu obyvatel zaznamenaly okresy Praha-východ a Praha-západ. 

Podle výsledků sčítání Technické správy komunikací z minulého roku přijíždělo do Prahy přes hranici vnějšího pásma 290 tisíc osobních automobilů denně. Meziročně se automobilová doprava na tomto vnějším kordonu zvýšila o 4,5 procenta. A tento trend má pokračovat.

Ceny bytů v Česku vzrostly za poslední čtyři roky v průměru o více než čtyřicet procent a trend stále pokračuje, přičemž ty nejdražší jsou standardně v Praze. V hlavním městě je důvodem tohoto nárůstu čím dál tím větší nedostupnost bytů.

„Zastaralý územní plán společně s odporem politické reprezentace v mnoha městských částech vůči jakékoliv nové výstavbě vedou k tomu, že se v hlavním městě takřka nestaví,“ uvádí Evžen Korec, generální ředitel developerské společnosti Ekospol.

Stěhování národa

Podle něj je nových bytů v hlavním městě příliš málo a cena těch posledních je v cenících developerů už tak vysoká, že si ji spousta domácností nemůže dovolit. „Proto se poohlíží po vlastním bydlení ve Středočeském kraji, přestože v Praze stále pracují a jejich děti tam mají většinu aktivit včetně škol a kroužků,“ dodává Korec.

„Podle našeho průzkumu má třetina našich klientů zájem o byty na okrajích největších měst v Česku,“ tvrdí Fojtík z kanceláře Fincentrum Reality.

A podobné signály registrují i další odborníci, kteří se zabývají nemovitostmi. „Z mého pohledu stojíme na počátku postupné transformace toků za prací dojíždějících osob do Prahy. Bytová situace vede k tomu, že se do příměstských oblastí Středočeského kraje stěhují skupiny osob, které jsou však svým životním stylem silně vázané na město,“ uvádí Hendrik Meyer, výkonný ředitel portálu Bezrealitky.cz.

Podle jeho dat se 17 procent ze všech tuzemských nemovitostí, prodaných tímto portálem v letošním druhém čtvrtletí, nachází ve Středočeském kraji.

Zlepšení se nerýsuje

Zvyšování počtu lidí, kteří do Prahy denně dojíždějí za prací – případně za školou – zatěžuje dopravní komunikace, jejichž kapacita často nestačí. „Dojíždění do Prahy za prací je obecně čím dál tím větší problém,“ komentuje situaci Filip Drápal, mluvčí organizace Ropid, která je regionálním organizátorem Pražské integrované dopravy. Na příjezdových komunikacích jsou podle něj problémy v ranních hodinách už po většinu dní.

„Praha nemá pro masivní každodenní dojíždění do metropole vytvořenou a především připravenou infrastrukturu. Navíc se potýká s havarijním stavem svých komunikací a mostů,“ uvádí David Jirušek, mluvčí českého developerského holdingu Finep. Podle něj je příkladem nedostačující dopravní sítě hlavního města to, co dělají s plynulostí dopravy v Praze opravy a rekonstrukce páteřních komunikací na obou březích Vltavy.

„Komunikace jsou na hranici svých kapacit,“ říká o nelichotivém stavu pražské dopravní infrastruktury Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací hlavního města. „Hlavním problémem je nedostavěný vnější okruh,“ dodává Lišková.

S podobnými problémy jako Praha se potýká i druhé největší město republiky. „V Brně je ta situace jako přes kopírák,“ uvádí František Šudřich, obchodní ředitel brněnské realitní společnosti Trikaya. Současná situace ohledně dojíždění za prací do moravské metropole je podle něj důsledkem toho, že od roku 2011 neproběhla v podstatě žádná změny územního plánu, která by nějak pomohla.

„Tranzitní okruh kolem Brna nezvládá zvyšující se počet dojíždějících, doprava je v podstatě kritická a veřejná doprava určitě není uspokojivá,“ říká Šudřich.

Tento názor ale nesdílí Richard Mrázek (ANO), náměstek brněnského primátora. „Statistika dojíždějících je dlouhodobě lehce stoupající, ale ne dramaticky, v současnosti zhruba 80 až 100 tisíc lidí denně do Brna za prací dojíždí,“ uvádí Mrázek.

Vzhledem k akutnímu nedostatku bytů ve velkých městech nevidí většina developerů důvod, proč by jejich ceny měly v budoucnu klesat. Kolony před Prahou a Brnem se tak nejspíš budou prodlužovat.

Dopravní špičku v Praze komplikují i autobusy (01/2018)

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Statistici vylepšili odhad výkonu ekonomiky. HDP loni klesl o 0,2 procenta

28. března 2024  10:18

Česká ekonomika v loňském roce klesla o 0,2 procenta, zpřesnil Český statistický úřad (ČSÚ) svůj...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...