Letiště Ostrava - Mošnov

Letiště Ostrava - Mošnov | foto: Jaroslav Ožana, MAFRA

KOMENTÁŘ: Autobusy ani vlaky nejsou potřeba, pošleme dotace letadlům

  • 115
Není to tak dávno, co politici měli jako hračku České aerolinie. Od krachu je zachránila jednak pomoc jiné státní firmy a jednak privatizace. Letadla ale politiky nepřestávají lákat. V některých krajích či městech pro změnu vymýšlí, jak je začít dotovat.

Aerolinky zažívají velmi dobré období: poptávka je díky ekonomickému růstu příznivá, ceny ropy nízké, po mnoha slabých letech vydělávají.

Přesto se jim hned na dvou místech v České republice rozhodli přilepšit dotacemi. Ryanair minulý týden oznámil start nové linky z Pardubic do Londýna, aby vzápětí vyšlo najevo, že linka je podmíněna dotacemi (více o nové lince zde).

Moravskoslezský kraj jde ještě dál: nové linky si chce sám provozovat a jen si najme na tyto linky dopravce a ztráty z těchto nových spojů si zaplatí sám (více zde).

Zatímco v leteckém byznysu aerolinky létají hlavně tam, kam se to vyplatí a kde mohou vydělat, v pokřiveném světě dotací existují i linky, které létají jen kvůli tomu, že jim někdo zaplatí za jejich ztráty. Ve světě najdete výjimky, kde takové dotace dávají smysl, například u spojení na některé ostrovy, kde je letadlo prakticky jediným způsobem, jak zajistit lidem například pravidelnou cestu k lékařům.

Těžko půjde ale o ostrovy Pardubice a Ostrava, které se chtějí dostat na seznam dotovaných linek. Pardubice pár let těžily z toho, že kvůli omezení konkurence mezi Českem a Ruskem sloužily jako alternativa hlavně pro charterové lety ruských turistů. Konec těchto omezení znamenal i konec letů do Pardubic. To nezabránilo pardubickým žít svůj sen o mezinárodním letišti. Za peníze daňových poplatníků.

Ostrava je ještě bizarnějším příběhem. Místní politici propásli možnost, kdy mohli přilákat nízkonákladové hráče, a tak se hlavním letištěm regionu staly polské Katovice. Přesto si stále místní myslí, že je Ostravsko zřejmě tak rozvinutý region, že se uživí hodinu od Katovic další letiště, a vymýšlí, jak zařídit, aby přistávalo na mošnovském letišti více letadel na pravidelných linkách, než do tamějších leteckých opraven.

Z Ostravy do Dubaje? Vyhazování peněz

Úkolem krajů je zajistit základní dopravní obslužnost, tedy aby se například lidé z vesnic dostali do zaměstnání, školy či k lékaři. V Pardubickém kraji to zřejmě podle vyjádření vědí, dotace na novou linku tlačí hlavně město. Spojení Ostravy a Dubaje nemá s dopravní obslužností společného nic, pouze s vyhazováním peněz.

„Zaplatíme všechno, od paliva po mzdu pilota, naším příjmem budou všechny peníze z letenek,“ plánuje moravskoslezský radní pro dopravu Jakub Unucka(ODS), který věří, že se peníze investované do těchto linek vrátí. Možná stále věří i tomu, že mošnovské letiště bude jednou důležitým terminálem. Možná si myslí, že když jsou letadla na nebi, zázrak je blíž.

Ale není. Aerolinky měly dlouhou dobu na to, aby zjistily, jak skvělý byznys nabízí spojení z Ostravy či Pardubic. Jejich zjištění dokládá prostý fakt: ubývající počty lidí na těchto letištích. Jen si to místní radní nechtějí připustit, že letadla nemohou létat (při vší úctě k těmto městům) do každého vidlákova, zvláště, když je větší letiště poblíž.