Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

KOMENTÁŘ: Hospody budou krachovat nezávisle na prohibici

  • 305
Zákaz prodeje lihovin dopadá těžce na výrobce alkoholu i lidi zvyklé popíjet kořalky, příjmy ztrácejí také obchody a státní kasa. Hospody a jejich štamgasti by však na prohibici mohli nakonec vydělat, zamýšlí se nad jejími dopady analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Zašel jsem na "jedno" do Lokálu (pražská restaurace zaměřující se na česká jídla, pozn. red.) a volá iDNES.cz. Dopady prohibice? No nevím... Přemýšlím... Pohrdám "analytiky", kteří si vycucají z prstu dopad na HDP, nemám zmáknutý trh s vodkou a amatérsky se věnuji jen trhu s pivem. Ale když o tom přemýšlím selským rozumem, právě na něj to dopadne také. Zavírám oči a v hlavě se mi vytvářejí dva obrazy, před prohibicí a po ní.

Tržby hospod klesají, lidé se víc opíjejí doma

Zaměřím se na ten první a vidím dosavadní rozložení karet na trhu s pivem, které říká, že skončila jedna velká tradice, kdy se pilo více točeného piva v hospodách a méně doma z lahváčů. Ještě v roce 2003 se vypilo venku 55 procent piva a doma 45 procent. Loni se trend otočil. Šestačtyřicet procent spotřeby prošlo výčepem, 54 procent se spotřebovalo z lahví či plechů.

Řada hospodských tento trend odnese. Proč? Tak zaprvé, vytočené pivo v hospodách prodávané ze sudů loni meziročně kleslo o 2,3 procenta, předloni o 5,9 procent. A tak se změnil poměr mezi vypitým pivem koupeným v krámě a točeným v neprospěch hospodských. Nezmůžou s tím nic. Stalo se tak třeba v Německu nebo v Británii.

Zadruhé, na pivním trhu je vidět růst jen u ovocného piva (meziroční růst výstavu +127 %), PET lahví (+ 121 %), lehkých piv (+ 95 %), plechovek (+ 23 %) a speciálních ležáků (+19 %). Nic z těchto čísel neznamená větší tržby pro hospodské.

Špatnou situaci hospodských dokresluje fakt, že tržby v jejich sektoru jsou nyní stále 12,5 % pod úrovní roku 2005 (očištěno o inflaci). Do toho jsou ceny alkoholu ve srovnání se světem velmi nízké, na šedesáti procentech běžné úrovně EU, což nedává možnost majitelům lokálů jednoduše vydělat. Poslední špatná zpráva pro hospodské je ta, že podniků nabízejících alkohol je v Česku hodně a přesycený trh tak nedovolí firmám zdražit. Něco se musí stát. Shrnuto, trh projde drsnou očistou...

Z prvního obrazu se přesunuji k druhému - poprohibičnímu. Ten tak zřetelný není.
Jde totiž o to, zda prohibice na tvrdý alkohol s trendem úbytku čepovaného piva a nízkých tržeb hospodských nějak hne, či ne. Je možné, že se budou lidé tak bát, že už kór nepřijdou do hospody? Že by ale většina chodila na panáky, no nevím... Anebo jich tam přijde víc namísto do krámů?

Kvalitní lokály mohou získat, pokud je lidé ocení

Přiznám se, že nevím. Nejsou zatím k dispozici žádná čísla, takže bych odhadováním dalšího vývoje skončil u klišé jako typický analytik, což se mi nechce. Spíše to ale s těmi dlouhodobými trendy nehne.

Jasné je ale jedno. Hospody a vůbec celý alkoholový trh čeká očista, prohibice neprohibice. Jestli se kvůli prohibici zkazí jméno i těch poctivých hospod a výroben, že je klienti začnou házet do jednoho pytle, bude to na nic. Ale jestli ji přežijí a posílí na úkor šizunků, bude to jen dobře.