A vedra za to nemohou. Z výkazů ztrátovosti vyplývá, že stát, tedy my všichni, ať už se vezeme, nebo ne, utrácí za objednávku některých rychlíků výrazně více peněz, než kolik by stála přeprava stejného počtu pasažérů autobusy. Průměrná ztráta na jeden ujetý kilometr činí 120 korun.
Dráhy mají po ruce vysvětlení, které by potřebovalo překladatele. "Nasazení modernizovaného vozového parku vedlo k výraznému zvýšení nákladů, redukce rozsahu dopravy vedla k úspoře variabilních, nikoliv fixních nákladů. Proto došlo k výraznému nárůstu ztráty v korunách na vlakokilometr," vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Stát nesmyslně dotuje některé rychlíky. Autobusy by přitom vyšly levněji![]() |
Ztratit na kilometr sto dvacet korun, to si může dovolit jenom stát. Možná i cesta ve zlatém kočáře taženém osmispřežím běloušů z královských stájí by vyšla levněji. Pět kilometrů, což je mimo vlnu veder docela příjemná hodinová procházka, obnáší šest set korun. Nastal čas, aby cestující prohlásil: "Milý státe, co kdybys raději dotoval mě? Vím, že nemáme na rozhazování, budu levnější, pět kilometrů ujdu klidně za pětistovku." Protože tak chodec zároveň přispěje k modernizaci i redukci vlastního vozového parku čili těla, mohlo by s drobnou dotací, třeba v podobě nízkotučné svačiny, přispěchat ministerstvo zdravotnictví.
Dráhy mají ještě jedno vysvětlení: rostoucí konkurenci. Ztrácejí prý tam, kde drze jezdí i soukromí dopravci – a bez dotací. Což prostému občanu hlava nebere. Když vyjede vlakem A, ještě než mu zmizí nástupiště z dohledu, už z jeho daní stát přisypal drahám pár desítek korun. Pokud pojede vlakem B, státu sice ušetří, ale vlaku A naroste ztráta, která se státnímu podniku dorovná opět z občanových daní.
Pojede-li autem, autobusem, lodí, na bicyklu, na koloběžce, na skejtu, na koni nebo na oslu, pořád platí, že svou neuváženou volbou alternativního dopravního prostředku přivedl vlak A do ztráty, kterou bude muset nepřímo uhradit. I když vyrazí stopem, i když se bude šourat o holi, stále může za to, že České dráhy na trati tratí.
Dokonce i když raději zůstane sedět doma, protože přece máme ta nepochopitelná vedra.