Pokud se někteří ministři před zasedáním kabinetu tvářili, že budou se souhlasem dělat drahoty, šlo spíš o divadlo.
Mýto bude dál bez soutěže vybírat Kapsch. Opozice chce postup napadnout |
Lze je pochopit. Hraje se tu o velké peníze: Kapsch za mýto vybere ročně 10 miliard korun, pětina mu zůstává v kapse. Zadat tak velký obchod bez otevřeného tendru je v rozporu se zákonem. Za okázalou nechutí části vlády požehnat Ťokovu plánu je nepochybně i strach z možné trestně právní spoluodpovědnosti. Pražští radní v čele s exprimátorem Bohuslavem Svobodou si za obdobný postup v případě Opencard vysloužili soudní žaloby.
Jenomže v červenci 2016 se těžko dá dělat něco jiného než odkývat mýtnou zakázku pro Kapsch.
Firma, jíž letos končí desetiletý kontrakt, má stát pevně v hrsti. Klíčové informace o systému smí zpřístupnit až na silvestra a bez toho lze těžko novou zakázku vypsat. Navíc má státem zaručený monopol na stavbu mýtných bran i po roce 2016, což komplikuje debatu o alternativních technologiích. Pozicí Kapsche tak neotřásl ani konkurent Skytoll, který tvrdí, že může mýto vybírat od ledna taky a líp.
Je na vině Ťok?
Vláda už dřív dospěla k závěru, že kromě prodloužení smlouvy Kapschi může dělat jediné: přestat v lednu kamiony zpoplatňovat, případně zavést pro ně papírové známky. Obojí by státní kasu připravilo ročně o miliardy a z českých silnic by se na dlouho stal kamionový ráj pro půl Evropy.
Může za tuhle blamáž Dan Ťok? Ne zcela a ne sám. Zasloužili se o ni hlavně exministři Milan Šimonovský a Aleš Řebíček, kteří před lety uzavřeli s Kapschem smlouvy výhodné hlavně pro něj. A pak garnitura nástupců, střídajících se na ministerstvu dopravy tak rychle, že neměli čas s problémem hnout.
Vybereme mýto levněji než Kapsch. Čisté řešení ale není, říká SkyToll |
Když nastupoval do funkce Ťok, bylo vysvobození státu z mýtné pasti jeho hlavním úkolem. Nesplnil ho. Začal nešťastně, smetl ze stolu i to málo, co předchůdci stihli odpracovat. Půlku funkčního období pak překvapeně objevoval dávno zmapované nástrahy kontraktu s Kapschem.
A pak už jen hledal cestu, jak prosadit a obhájit prodloužení nešťastné smlouvy. Věděl, že stačí problém nechat vyhnít. Protože čím blíž k termínu vypršení smlouvy, tím budou ministři k souhlasu ochotnější.
S tím, že Kapsch dostane ve výběru mýta další tři roky k dobru, se nelze než smířit. Ťok by měl aspoň škody pro stát minimalizovat: zaprvé, vyjednat s Kapschem pro další tříleté období co nejlepší podmínky. Zadruhé – a to se zvláštní péčí: připravit včas podmínky pro perfektní veřejnou soutěž na výběr mýta od roku 2020. Nejhorší by totiž bylo, kdyby se za tři roky letošní blamáž v plné parádě opakovala. Bez ohledu na to, která vláda a který ministr dopravy by se v té šlamastyce koupali.