Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Ministr Ťok mýtné pasti neunikl. Zavinil ji on sám?

  17:00aktualizováno  17:00
Mýto bude v Česku i další tři roky vybírat firma Kapsch. Pokud se jí tedy bude chtít přijmout podmínky, jež jí při exkluzivním jednání nabídne ministr dopravy Dan Ťok. Není to překvapení. Když včera vláda Ťokovi se skřípěním zubů odkývala, aby se dohodl s Kapschem přímo a bez veřejné soutěže, stvrdila stav jasný už dávno.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Pokud se někteří ministři před zasedáním kabinetu tvářili, že budou se souhlasem dělat drahoty, šlo spíš o divadlo.

Mýto bude dál bez soutěže vybírat Kapsch. Opozice chce postup napadnout

Lze je pochopit. Hraje se tu o velké peníze: Kapsch za mýto vybere ročně 10 miliard korun, pětina mu zůstává v kapse. Zadat tak velký obchod bez otevřeného tendru je v rozporu se zákonem. Za okázalou nechutí části vlády požehnat Ťokovu plánu je nepochybně i strach z možné trestně právní spoluodpovědnosti. Pražští radní v čele s exprimátorem Bohuslavem Svobodou si za obdobný postup v případě Opencard vysloužili soudní žaloby.

Jenomže v červenci 2016 se těžko dá dělat něco jiného než odkývat mýtnou zakázku pro Kapsch.

Firma, jíž letos končí desetiletý kontrakt, má stát pevně v hrsti. Klíčové informace o systému smí zpřístupnit až na silvestra a bez toho lze těžko novou zakázku vypsat. Navíc má státem zaručený monopol na stavbu mýtných bran i po roce 2016, což komplikuje debatu o alternativních technologiích. Pozicí Kapsche tak neotřásl ani konkurent Skytoll, který tvrdí, že může mýto vybírat od ledna taky a líp.

Je na vině Ťok?

Vláda už dřív dospěla k závěru, že kromě prodloužení smlouvy Kapschi může dělat jediné: přestat v lednu kamiony zpoplatňovat, případně zavést pro ně papírové známky. Obojí by státní kasu připravilo ročně o miliardy a z českých silnic by se na dlouho stal kamionový ráj pro půl Evropy.

Může za tuhle blamáž Dan Ťok? Ne zcela a ne sám. Zasloužili se o ni hlavně exministři Milan Šimonovský a Aleš Řebíček, kteří před lety uzavřeli s Kapschem smlouvy výhodné hlavně pro něj. A pak garnitura nástupců, střídajících se na ministerstvu dopravy tak rychle, že neměli čas s problémem hnout.

Vybereme mýto levněji než Kapsch. Čisté řešení ale není, říká SkyToll

Když nastupoval do funkce Ťok, bylo vysvobození státu z mýtné pasti jeho hlavním úkolem. Nesplnil ho. Začal nešťastně, smetl ze stolu i to málo, co předchůdci stihli odpracovat. Půlku funkčního období pak překvapeně objevoval dávno zmapované nástrahy kontraktu s Kapschem.

A pak už jen hledal cestu, jak prosadit a obhájit prodloužení nešťastné smlouvy. Věděl, že stačí problém nechat vyhnít. Protože čím blíž k termínu vypršení smlouvy, tím budou ministři k souhlasu ochotnější.

S tím, že Kapsch dostane ve výběru mýta další tři roky k dobru, se nelze než smířit. Ťok by měl aspoň škody pro stát minimalizovat: zaprvé, vyjednat s Kapschem pro další tříleté období co nejlepší podmínky. Zadruhé – a to se zvláštní péčí: připravit včas podmínky pro perfektní veřejnou soutěž na výběr mýta od roku 2020. Nejhorší by totiž bylo, kdyby se za tři roky letošní blamáž v plné parádě opakovala. Bez ohledu na to, která vláda a který ministr dopravy by se v té šlamastyce koupali.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.