Zatímco první dva důvody, pokud platí, jsou fikané, ten třetí je hloupost.
Dobré silnice a dálnice jsou dnes stejně důležitá podmínka hospodářského rozvoje, jako dobré vzdělání a dobrá dostupnost internetu. Namlouvat si, že je to jinak, může jen zarytý ekoterorista, socialista nebo někdo, kdo si nevidí na špičku chřípí.
V Česku se trvale zlepšuje dostupnost internetu. Se vzděláním a silnicemi je to horší. Horší o to, že vyspělé liberální státy si uvědomují nezbytnost dobrých škol a dobrých silnic. Reformují vzdělávací soustavu, stavějí další mosty, další tunely, přidělávají další pruhy.
A není to zdaleka jen proto, aby prázdninoví řidiči nemuseli čekat ve frontách na mnichovském okruhu či v alpských průsmycích. Současný kapitalismus je rychlý. Zboží musí být dopraveno včas a na přesné místo.
O vlacích rozvážejících zeleninu, hračky, šatstvo, nábytek a ústřice může snít jen zelený idealista. Kdo jím není, ví, že kamion je dnes stejně důležitým prvkem pokroku, jako byl vůz krytý plachtou při osídlování Divokého západu. Nemusíme mít kamiony rádi, ale to je všechno, co s nimi můžeme dělat.
Opomíjené dálnice
Česko stavbu dálnic neuvěřitelně zanedbalo. To, že se dvacet let po revoluci dostavuje teprve půlka okruhu hlavního města, je selhání politické třídy, zejména socialistických vlád od roku 1998 do roku 2006. Je to stejné selhání jako neschopnost vybudovat právní stát na začátku devadesátých let.
Při všech svých nectnostech má dosluhující primátor Bém nehynoucí zásluhu na tom, že se doprava v Praze a kolem Prahy za nějaký čas dostane aspoň na trochu civilizovanou úroveň.
Jinak si stát počíná při stavbě dálnic jako psychopat. Miloš Zeman se chtěl dohodnout na jejich soukromém financování.
Poklepal na kámen, a pak jeho projekt zkrachoval. Léta se táhne spor státu s farmářkou Havránkovou. Přinejmenším několik dlouhých měsíců je známo, že ta paní hraje nefér a vysmívá se nám všem. Stejně jako takzvaní ekologové, kteří kličkují v právu, podávají námitky, rozpory a výhrady. Myslí si bláhově, že chrání přírodu. Nechrání nic kromě vlastního fanatismu a škodí blahu všech ostatních.
Topolánek to do jisté míry věděl a snad i chtěl napravit. Jenže posadil na pramen žábu. Svěřil budování dálnic Řebíčkovi, jemuž šlo o prospěch státu asi tak jako paní Havránkové.
Nyní máme konečně na první pohled duševně zdravou středopravou vládu. Ta by měla jednoznačně prohlásit, že dostavba normální dálniční sítě připomínající víc Evropu než východní Ukrajinu je jednou z jejích vysokých priorit. Tím spíš, že značnou část prostředků dodá Evropská unie. Tím spíš, že krize podle všeho odeznívá a banky zase půjčují.
Stát musí přitlačit na zlodějské dodavatele. Musí nechat zavřít zkorumpované úředníky. Musí reformovat zákony nahrávající neúměrně stěžovatelům. Neměl by však zrušit jedinou dopravní stavbu. Naopak, musí je urychlit.