Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


KOMENTÁŘ: Máme, co kupujeme. Menší výběr, nižší ceny a horší kvalitu

  12:58aktualizováno  12:58
Na sto metrech obchodů přilepených k modré krabici IKEA u dálnice z Prahy do Plzně se odráží současný stav českého maloobchodu. Dvě z pěti prodejen sousedících s nejnavštěvovanějším obchodním domem s nábytkem v zemi během posledních dvou let "lehly popelem".
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jejich majitelé Česko opustili, a tím rozšířili čím dál delší řadu zahraničních obchodníků, kteří v posledních letech ze země zmizeli.

Za každou z mizících společností je do jisté míry jedinečný příběh. Rakouský Gigasport (*1996 – †2012), léta obývající největší rohový prostor u obchodu IKEA v Praze-Zličíně, byl jedním z vůbec prvních sportovních řetězců v zemi. Uchlácholený prvotním úspěchem usnul a už se nikdy neprobudil. Unavený klesajícími tržbami se sbalil a odešel.

Další komentáře najdete v dnešní MF DNES

  • Jana Bendová: Pozor, ať neoškubeme lvu křídla
  • Bohumil Pečinka: Upínání se k volbám je cesta k rozdrobení Ukrajiny
Elektronická MF DNES

MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu

Vedle stojící nizozemský prodejce zboží pro batolata Babypark (*2000 – †2014) vyklidil tisíc metrů čtverečních tento týden. Podle jednatele Rudolfa Verhagena, který stojí jako dovozce i za známými dětskými značkami Maxi-Cosi, Quinny či Mutsy, dojela společnost do insolvence na chybách managementu a krizi maloobchodu trvající již od roku 2008.

Díky čtení hospodářských výsledků společností, které odešly, se rychle zorientujete v tom, co znamenaly pro obchodníky doby skvělé (před rokem 2008) a ty špatné (pro většinu z nich posledních pět let).

Tlak na co nejnižší cenu snižuje kvalitu zboží a omezuje nabídku

Babypark například potřeboval prodat pět set dětských nánožníků (fusaků) s průměrnou padesátiprocentní marží, aby vydělal jen na půlmilionový měsíční nájem. V dobách dobrých úkol snadný, nyní zřejmě nemožný. Jeho konec mimo jiné znamená, že některé značky si potenciální kupující prohlédnou už jen na LCD monitoru.

Stagnující ekonomika a reálné příjmy, několikrát zvyšovaná daň z nákupu (DPH), rekordní nezaměstnanost nebo nájmy v eurech automaticky zvyšované o inflaci, to je hodně těžký koktejl na strávení. Ve spojení s dlouhodobým výhledem na trvale stárnoucího českého zákazníka, který se rozhoduje téměř výhradně podle ceny, je zřejmé, že útěky se v nejbližší době ještě zmnoží.

Na tento týden oznámeném odchodu řetězce Interspar, z jehož obchodů se stanou Alberty, je nejpřekvapivější to, že se vůbec našel kupec z oboru. Řetězec cílící spíše na širší výběr, čerstvé zboží a značky ve všelidovém hlasování peněženkami prohrál. Nyní vítězí obchodníci a řetězce, které jejich krajané-turisté na návštěvě v Česku ani nepoznávají. Nejkřiklavější excesy v honbě za nejnižší cenou za každou cenu však nakonec mohou přispět ke zdravějšímu obratu. Lidovému hnutí odporu za větší výběr a kvalitu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Žďas ve Žďáře nad Sázavou.
Lidí je sice málo, firmy jim ale platy nezvedají, ukazuje analýza

Firmy v Česku neustále žehrají na nedostatek volných pracovníků. Kdo by si však myslel, že se nové lidi pokusí nalákat na výrazně vyšší výdělky, zmýlil by se....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Koruna prolomila hranici 26 za euro. Poprvé od intervencí ČNB

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna dopoledne krátkodobě posílila na 25,995 Kč...  celý článek

(Ilustrační foto)
Výzkum: Češi rádi připlácejí za kvalitní jídlo, mezi značkami vévodí banky

Zdravý životní styl je trendem dnešní společnosti, tomu se snaží přizpůsobit i gastronomické odvětví prostřednictvím kvalitních potravin. A právě za takové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.