Co se stalo tak vážného, že přišlo na řadu i Německo, země, kde se nekonečné sociální vyjednávání považuje za cosi samozřejmého a stávky tam jsou opravdu výjimečnou záležitostí v situacích, kdy se třeba zavírají celé závody?
Vždyť Lufthansa je navíc vítězem krizového vývoje na trhu letecké dopravy. V posledních letech i přes krizi posílila, získala důležité Austrian Airlines, které Lufthanse otevírají přes své domovské vídeňské letiště bránu na Východ, a zejména do Ruska. Německý vlajkový přepravce převzal Brussels Airlines a mohutně nastupuje na italském trhu.
Lidé cestují více, konkurence nedovolí cenám letenek růst
Navíc se zdá, že nejhorší období pro leteckou dopravu je pryč a lidé zase začínají létat, protože počty cestujících většině leteckých společností v poslední době nadějně rostou. Jenže zatímco rostou počty cestujících, nerostou ceny letenek. A hned tak neporostou.
Konkurence je obrovská nejen díky levným dopravcům typu easyJet či Ryanair a stále sílí. Tržby půjdou nahoru jen velmi zvolna, takže cesta ze ztrát bude komplikovaná.
Určitě je to i tím, že je nutné počítat s růstem cen leteckého paliva, protože ceny ropy mají dno už nějaký čas za sebou. Porostou také jistě úroky z úvěrů a s nimi i náklady na leasingy moderních a úsporných letadel. Růst mezd, které jsou vzhledem k jejich současné úrovni velmi výraznou položkou zejména v případě leteckého personálu, pak může mít velmi neblahý dopad na finanční stabilitu i tak silné firmy, jako je Lufthansa.
Piloti se musí uskromnit
Její management tohle všechno ví daleko lépe než komentátor-pozorovatel a nepochybně koná. Svědčí o tom i jeden z klíčových důvodů stávky německých pilotů. Tím je odmítání přesunu posádek do služeb dceřiných společností v Rakousku či Itálii, kde jsou zaměstnanecké benefity zřejmě citelně slabší.
Piloti Lufthansy to jistě musí pociťovat jako křivdu, ale management musí tímto konfliktem projít vítězně, protože jinak bude ohrožena nejprve konkurenceschopnost Lufthansy na trhu a potom i její finanční zdraví, které zatím i po ztrátovém období celkem dobře slouží.
Doby nebývalé hojnosti pro piloty bezesporu končí, přestože letecká doprava má před sebou určitě období masivního růstu. Ten však bude muset být založen na vysokém růstu produktivity práce a na tvrdém hlídání nákladů. Kdo neudrží krok, tak padne a bude pozřen úspěšnějším. |
Nakonec i další letecký gigant, British Airways, stojí od Vánoc na pokraji stávky, v níž jedním z hlavních důvodů je zmenšení posádek při zaoceánských letech. Záměr obsazovat letouny čtrnácti lidmi místo patnácti vyvolal bouři, ale bude nejspíše jenom začátkem dalších úsporných opatření.
Doby nebývalé hojnosti pro piloty bezesporu končí, přestože letecká doprava má před sebou určitě období masivního růstu. Ten však bude muset být založen na vysokém růstu produktivity práce a na tvrdém hlídání nákladů. Kdo neudrží krok, tak padne a bude pozřen úspěšnějším.
O těch, kdo z tohoto boje vyjdou se zdravou kůží, bude kromě jiného rozhodovat i schopnost dosáhnout racionálního kompromisu s personálem a s piloty zejména. Je povzbudivé, že v Českých aeroliniích se to podařilo, byť v tomto případě šlo o podstatně horší situaci zaměstnavatele.
Ale piloti jsou lidé s dobrým vzděláním a rozhledem, takže by měli být schopni vidět dál než jen k nejbližší výplatě i ve firmách, které nestojí bezprostředně před bankrotem.