Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

  13:50aktualizováno  13:50
Na 300 kilometrů v hodině se vlak rozjíždí asi 11,5 kilometru. Brzdit mu pak trvá přes sedm kilometrů. Aby měl tedy rychlovlak v Česku smysl, nesměl by tu moc zastavovat. Rychlodráhu napříč Českem totiž nepotřebuje Česko, ale Evropa, píše v glose redaktor serveru Auto.iDNES.cz František Dvořák.

Rozlehlé Japonsko protíná síť vysokorychlostních tratí šinkanzen. Snímek ze stanice Kjóto. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

V tak malé zemičce, jako je ta naše, je rychlodráha na víc než třístovkové rychlosti nesmysl. Na rychlodráhu je prostě Česko moc malé. V srdci Evropy jsme tranzitní zemí a do sítě superrychlých expresů prostě patřit budeme, nenechme si ale namluvit, že je nutně potřebujeme a že dopravě výrazně pomohou. Lepší bude zůstat nohama na zemi a dostavět pořádně koridory tak, aby se mohlo jezdit 200 km/h.

Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná

A uvažovat na trase superrychlovlaku mezi Prahou a Brnem o zastávkách Jihlava, Velké Meziříčí, Velká Bíteš, Pelhřimov je na hranici slabomyslnosti. Na druhou stranu by to byl první vysokorychlostní „courák“ na světě. Rozhodně by byl nejdražší, jak je v Česku dobrým zvykem.

Rychlodráhy jsou parádní věc, jenže jen tam, kde jsou od sebe zalidněné oblasti nebo velká centra hodně vzdálena. Třináct set kilometrů z Šanghaje do Pekingu zvládne rychlovlak za necelých 5 hodin.

Rychlodráha z Říma do Milána skoro vymazala ekvivalentní leteckou linku. Jenže tato dvě italská velkoměsta (jedno je politickým a druhé ekonomickým centrem země) jsou od sebe vzdálená šest set kilometrů. Velké Španělsko nebo Francie rychlodráhu taky využijí, zalidněné Česko je zkrátka malé.

A je tu ještě jedna nevýhoda rychlodrah. Jsou dost drahé. Nejen stavba a provoz, ale taky cena pro zákazníky. Zpáteční lístek z Milána do Říma stojí 90 eur, přibližně stejně jako letenka. Možnost zajet si z Jihlavy do Prahy na večeři a do divadla je sice lákavá představa, cena jízdenky by ale od takových plánů odradila.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo Boeing 737 MAX v nátěru pro Travel Service. Tuzemský dopravce jich má...
Opilý stevard zpozdil let Travel Service. Lidé čekali pět hodin na letišti

Let společnosti Travel Service zpozdil opilý člen posádky. Zdržení na letišti na řeckém ostrově Korfu nabralo v noci na úterý až pět hodin. Vedení společnosti...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.