Komfort nakupování: vyhrávají ti největší

  • 2
Hypermarkety poskytují více služeb než supermarkety, ale některé už by měly být samozřejmostí u obou typů obchodů, a to bez rozdílu. Platí to třeba o bezbariérovém přístupu do obchodu. V tomto ohledu se sice mnohé zlepšilo, přesto ještě nejsou obchody stoprocentně bez překážek.

I některé jiné služby mohou zpříjemnit či úplně otrávit nákup. K těm příjemným stránkám nákupu patří třeba možnost platit bankovní kartou či tašky zdarma. Ty jsou k dispozici například v Tesku, Carrefouru, Delvitě či Globusu a Hypernově - někde však jen na vyžádání. Nepříjemnosti může způsobit třeba úplná absence záchodů v obchodě. Ty zákazník najde s jistotou pouze u hypermarketů. Dovoz ledničky či televize až do domu? U hypermarketů bez problémů, dovážkovou službu sice nabízejí, jen zatím není až na výjimky - například OD Tesco Praha - určena pro dovoz většího nákupu potravin.

Malé košíky? Nedostatkové zboží

Každý zákazník přivítá, když nemusí po obchodě běhat s velkým košem, jde-li pro maličkost. Malé košíky však nejsou zdaleka ve všech značkách obchodů, například v Bille, Globusu, Meinlu či Kauflandu chybějí. V Kauflandu je příjemné, že myslí na

Hodnocení

Tesco hyp. 1,44
Carrefour 1,45
Tesco OD 1,50
Hypernova 2,02
Delvita 2,20
Interspar 2,46
Globus 2,63
Albert 3,03
J. Meinl 3,44
Billa 3,85
Kaufland 3,86

Poznámka: Hodnoceno známkou od 1 do 5 jako ve škole redaktory a spolupracovníky MF DNES při osobních návštěvách celkem v 165 obchodech.

peněženky rodičů i zdravý chrup dětí. Obvykle v nich bývá vyčleněna jedna pokladna, která není lemovaná stojany se sladkostmi, o něž děti před kasami žadoní. Informační střediska mají svá místa většinou jen v hypermarketech, výjimkou jsou některé provozovny Delvity a supermarket Albert, ve kterých zároveň nechybějí také fotolaby.

Bez peněz do diskontu nelez

Přestože jsou platební karty stále rozšířenější, najdou se celé řetězce obchodů, kde kupující uspěje jen s hotovostí. Zatímco u klasických supermarketů či hypermarketů nepřijde většinou zákazník s kartou zkrátka, v diskontních prodejnách už to tak slavné není - komfort placení jde stranou. Ale i hypermarkety Kaufland, které jsou diskontně orientovány, na své zákazníky příliš nehledí. Jako jediná síť hypermarketů neumožňují svým zákazníkům platit ani kartou, ani stravenkami.

V ostatních hypermarketech nemá zákazník, který chce nákup uhradit kartou, problém. Ty však mohou nastat v menších supermarketech - v některých karty přijímá jen jedna z pokladen. Co zákazník s malým nákupem ocení, je expresní pokladna - ty bývají určeny pro nákupy do pěti či deseti položek a není možné u nich platit kartou. Tuto výhodu mohou využít kupující hlavně v hypermarketech. Když se nedá platit kartou, měl by být nablízku bankomat. Ani to však není pravidlem. Pochopitelně lépe vycházejí ze srovnání hypermarkety - v Tesku, Carrefouru, Globusu i Kauflandu lze najít bankomat.

V Hypernově či Intersparu není tato služba vždy obvyklá. Ještě hůře jsou na tom supermarkety - automat na peníze se v navštívených obchodech vyskytoval v každé třetí prodejně. V podstatě opačná situace nastává u placení stravenkami. Zatímco supermarkety typu Albert, Delvita či Julius Meinl nečiní rozdíl mezi zákazníky, kteří platí hotovostí nebo stravenkami, v hypermarketech už situace tak růžová není. Nejhůře se ke svým zákazníkům chová Kaufland - tam kupující s poukázkami na nákup neuspěje.