Zvláštní komisi zřídil ministr průmyslu Jan Mládek koncem března. Reagoval tím na články MF DNES, které informovaly o špatném způsobu výpočtu RPSN (roční procentní sazba nákladů) ze strany některých splátkových firem, kvůli kterému lidé platili za úvěr na ojetá auta mnohem více, než si mysleli. V některých případech platili navíc i desetitisíce korun.
"Komise přispěla k objasnění některých sporných bodů při výpočtu RPSN, především pak těch případů, kdy je ze strany věřitele účtován poplatek za uzavření smlouvy," řekl k výsledkům dvouměsíčního snažení komise mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotba. Na webových stránkách ČOI bude podle něj v nejbližší době zveřejněn správný postup výpočtu RPSN ve formě několika názorných ilustrativních příkladů.
Prodejci si snižují daně
V souvislosti s poskytováním spotřebitelských úvěrů v autobazarech našla pracovní komise ČOI i další oblasti, kterým je třeba věnovat pozornost. Jde například o případné neoprávněné snižování daňového základu ze strany prodejců. "Tato oblast je však mimo gesci ČOI a bude řešena příslušnými orgány finanční správy, dodal Kotrba.
ČOI už v dubnu udělila kvůli špatnému výpočtu RPSN dvoumilionovou pokutu firmě Essox, společnému podniku Komerční banky a mateřské Société Générale. Sazbu prý Essox uváděl o polovinu nižší, než podle inspekce měla být. Jen u této společnosti by se kauza dotkla 20 tisíc klientů.
Problém se ale podle inspekce týká i dalších firem, jako například GE Money Auto či Home Credit. Společnost Home Credit už ale uvedla, že o definitivním výkladu zákona, jak správně počítat roční procentní sazbu nákladů, bude muset rozhodnout soud.