CD je na ústupu, budoucnost patří digitální distribuci

CD je na ústupu, budoucnost patří digitální distribuci | foto: Profimedia.cz

Cédéčka jsou mrtvá, mladí umělci spoléhají na YouTube a koncerty

  • 248
Klasické kompaktní disky pomalu vyklízí pozice. Mladí hudebníci stále častěji volí alternativní formy distribuce. Samotná digitální produkce umělce sice stále neuživí, v kombinaci s klasickými médii ale skýtá novou možnost, jak pozvednout skomírající zájem o legální kopie hudebních alb.

Mladí hudebníci a jejich vydavatelé už začínají mít jasno. CD je mrtvé, jejich vydávání dává stále menší smysl. V souvislosti s tím tak zcela mění svoje obchodní návyky. Kdo chce přežít, musí umět peníze vydělat jinak. Po dlouholetém propadu hudebního trhu to z prodeje hudby v obchodech nejde.

"Příjmy pro vydavatele, ale i samotné hudebníky, se dnes tvoří jinde než v prodejích hudebních nosičů," potvrzuje Lukáš Rychtařík, šéf menšího vydavatelství a agentury Championship Music. V minulosti se jeho firma celkově "starala" a také u ní nahrával třeba Xindl X, nyní je hlavním "koněm" zpěvák Ben Cristovao. Podle Rychtaříka dnes více než polovinu z příjmu umělců tvoří nejrůznější marketingové akce, koncerty a nově také třeba příjmy z reklamy u klipů na YouTube.

Prvenství v digitální distribuci drží Karel Gott

"V případě některých interpretů nemá vůbec cenu CD vydávat, protože mladá generace si je prostě nemá na čem přehrát. To je třeba příklad našeho Bena Cristovao," popisuje Rychtařík. Jen náklady na vylisování disku totiž šplhají do řádů desítek až stovek tisíc korun, záleží na počtu nosičů.

Podle Rychtaříka jsou dnes příjmy jeho vydavatelství tři ku jedné ve prospěch služeb pro hudebníky, příjmů ze sponzorování a výnosů z licenčních práv, hlavně ve formě plateb z OSA a Intergramu, jen čtvrtinu tvoří vlastní prodej hudby. Ještě před dvěma lety přitom u Championship Music prodej tvořil nejméně polovinu z celkových příjmů.

Podobně hovoří i zástupci velkých vydavatelů. I takový Supraphon, který těží z širokého katalogu osvědčených hitů, ale také třeba z vážné hudby, která se prodává stále hlavně na tradičních nosičích, podobný směr potvrzuje. "Také my se samozřejmě zaměřujeme na umělce z mladší generace, kde si dovedu představit vydání pouze v digitálním formátu. Nicméně většina v současnosti realizovaných projektů se stále rozprostírá ve formátech CD, internet a někdy i LP. Záleží však na projektu, prvenství v čistě digitálním vydání u nás drží Karel Gott s remixy písní z alba Sentiment, které realizoval s dýdžejem Neo," říká šéfka největšího ryze českého vydavatelství Supraphon Iva Milerová.

Zisky z YouTube stále rostou

Příjmy z agenturní činnosti, organizování koncertů, prodeje elektronické hudby či z reklamy u klipů na YouTube tvoří stále jen zlomek celkových tržeb - zhruba deset procent. "Určitě podíl těchto příjmů poroste, ale zatím zdaleka nekompenzuje propad prodejů fyzických nosičů a je možné, že nikdy nebude," upozorňuje Milerová.

Rostoucím zdrojem příjmů hudebníků je server YouTube. Ten nabízí partnerský program, v rámci kterého umělci a vydavatelé vydělávají peníze z reklamy umístěné před klipy. Podle oslovených umělců a vydavatelů je tento zdroj v počátcích, měsíční výnosy dosahují několika tisíc, o které se vydavatel s umělcem musí podělit. V jakém poměru, to záleží na individuální smlouvě.

"Celkové výdělky YouTube partnerů se v Česku mezi lety 2010 a 2011 zvýšily sedminásobně," uvedla PR manažerka českého Googlu Janka Zichová. Autoři písní mají navíc z každého přehrání na YouTube nárok na jednotky korun ve formě tantiém od OSA.