Nové organizační schéma už zaměstnancům Fiatu v Česku představil jejich regionální šéf Laszlo Stekl. Firma oficiálně oznámila, že středoevropská centrála bude v Budapešti. Znamená to, že příkazům z Maďarska budou podléhat i české autosalony Fiatu.
V Praze zůstávají pouze manažeři prodeje a poprodeje, podpora dealerské sítě a mluvčí, vše ostatní se přesune do Maďarska. Podle Fiatu by mohli zhruba 70 procent managementu v Budapešti tvořit Češi a Slováci. Mezi Čechy však velký zájem nejspíše nebude.
Opatření se týká i dalších značek, které pod automobilku Fiat patří, například Lancia a Alfa Romeo.
Fiat vysvětluje přesun do Maďarska hlavně nižšími náklady - třeba daněmi nebo cenami nájmů či hotelů. "Jeden velký trh bude mít lepší pozici pro vyjednávání s mateřským Fiatem o cenách a dodávkách," uvedl Stekl. Nové vedení středoevropské centrály tvrdí, že pro zákazníky Fiatu bude mít změna uspořádání i některé výhody.
Podle něj bude pro celou střední a východní Evropu jeden centrální sklad, u dealera tak bude mít zákazník na výběr namísto současných tří tisíc vozů deset tisíc automobilů. Stekl očekává, že podobně se časem zachovají i další automobilky. "Jsme první firma, která tenhle krok dělá jako odpověď na krizi, ale určitě ne poslední," míní Laszlo Stekl. Podobný model už zvolil v minulosti například Opel.
Fiat za celý rok v Evropě klesl v prodejích téměř o pětinu, v celkovém počtu registrací ho v posledních měsících dohání Škoda Auto.
V Česku prodeje fiatů rostou o šest procent. Fiatu se však nedaří ekonomicky, v Česku v roce 2011 vykázal ztrátu 30 milionů korun, ale oproti roku 2010 firma své hospodaření vylepšila. Loni Češi za nové vozy od Fiatu a náhradní díly utratili 1,5 miliardy korun.
Na razantní snižování kapacit přitom sázejí i další automobilky v Evropě.
Například Ford oznámil uzavření dvou továren v Belgii a ve Velké Británii, kde o práci přijdou tisíce lidí. Francouzské automobilce PSA, která vyrábí vozy značky Peugeot a Citroën, už musí ze špatného stavu pomáhat francouzská vláda.