Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec jedné milostné aféry: láska Američanů ke korábům silnic vyhasíná

  8:20aktualizováno  8:20
Nekonečná silnice, která se táhne od obzoru po obzor. Silné auto, které vás doveze kam chcete, kdy chcete. To jsou nepochybně dva z tradičních symbolů Ameriky. Jenže výrobcům velkých silných aut nastaly těžké časy a láska Američanů k majestátním korábům silnic vyhasíná.

Velká americká auta jsou už minulostí, říká autoopravář Martin Stein. | foto: Vít Pohanka, ČRo

Jeden příklad za všechny: od začátku roku do dubna klesl prodej kdysi tak populárních vozů značky Hummer o 67 procent. Za celý rok 2008 se prodalo o polovinu méně hummerů než v roce 2007.

Právě tato značka představovala přitom donedávna pýchu flotily zkrachovalé společnosti General Motors. Teď ji automobilka prodala do Číny a budoucnost podobných typů aut je velmi nejistá. Američtí výrobci doplácejí samozřejmě na víc faktorů: dražší pracovní sílu a špatnou pověst co se týče kvality a designu interiérů. Ale především na to, že dlouhá desetiletí spoléhali příliš na odbyt velkých aut s enormní spotřebou.

Trend stoupajícího zájmu o menší, šetrnější auta vidí a zažívá na vlastní kůži i Martin Stein, český emigrant, který přišel do Spojených států jako šestnáctiletý s rodiči v roce 1969. Auta se pro něj stala nejen životní láskou, ale i obživou. Už 36 let provozuje autoopravnu na předměstí Washingtonu.

Martin Stein ve své kanceláři

"Velká americká auta jsou už věcí minulosti," říká Martin a jeho slova potvrzují i oficiální údaje americké Asociace prodejců aut. Láska Američanů ke korábům silnic podle všeho neodvratně vyhasíná.

Výrazně se na tom samozřejmě podepisují ceny benzinu. V posledním roce doslova divoce kolísaly. Loni v létě přesáhly v přepočtu asi 20 korun za litr. To je sice cena, o které si my Evropané můžeme nechat tak leda zdát, ale pro Američany to byl naprostý šok.

Po dramatickém podzimním poklesu se platilo jen asi 10 korun za litr, ale teď je cena zase někde kolem 15 korun. Každý výkyv podle prodejců aut znamenal změnu v chování zákazníků a pokles ceny pohonných hmot přinesl mírné zvýšení zájmu o velká auta. Ale trend je jednoznačný: benzin dlouhodobě zlevňovat nebude a to je rozhodující.

. ZÁPISNÍK ZAHRANIČNÍCH ZPRAVODAJŮ

ČRo1 - RadiožurnálTuto sobotu a neděli od 10:05 (repríza ve 22:10) na Radiožurnálu:

Sobota:
- Grónsko se vzdaluje od Dánska nejen geograficky
- V Srbsku otevřeli Muzeum chleba
- Soluň - rodiště velkého Atatürka

Neděle:
- Co půjčují v tibetské knihovně
- Jak se večeří ve Versailles
- Vývařovna ovčích hlav v Teheránu

Audio záznamy a přepisy všech reportáží naleznete na www.radiozurnal.cz/zzz

Většina Američanů nedbá totiž ani tolik na životní prostředí a stará se hlavně o svou kapsu, vysvětluje Martin Stein zcela prozaicky hlavní důvod ústupu od vozů, které s větší spotřebou také pochopitelně produkují více zplodin.

Nová americká vláda sice přišla nedávno s návrhem přísných standardů, podle které mají snížit emise u běžných nových aut asi o třetinu do roku 2016, ale v podstatě tak nutí automobilky jenom k tomu, co začíná tak jako tak žádat většina Američanů z čistě ekonomických důvodů: k výrobě spolehlivých menších úspornějších aut.

Průměrný nový vůz sice zamýšlená regulace prodraží podle odhadů asi o 1 500 dolarů, ale to se majiteli vrátí na ušetřeném benzínu. Motivace mnohých zájemců o menší auta, hybridy a elektromobily může být čistě ekologická, ale převažují ti, kteří prostě nechtějí platit čím dál víc za benzín. Jedno je jisté: "Velká auta jsou v Americe na ústupu a to už se nezmění,“ říká český emigrant Martin Stein, který autům zasvětil celý život.

Zápisník zahraničních zpravodajů

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Úplné zatmění Slunce v americkém státě Missouri (21. srpna 2017)
Mnoho povyku pro nic: zatmění procvičilo americké energetiky, uspěli

Když se blížil rok 2000, množila se varování před kolapsem počítačů kvůli přechodu na nový letopočet s dvěma nulami na konci. Rychlý rozvoj solárních...  celý článek

Šanghaj, hospodářské srdce Číny
V Číně vypuklo úvěrové šílenství. Lidé si půjčují na bydlení i mobily

Číňané si po krizi zvykli čím dál víc se zadlužovat. A ekonomové varují, že už to nemusí být jen čínský, ale světový problém. Objem krátkodobých půjček z roku...  celý článek

Ruský ropný gigant Rosněfť. Ilustrační snímek.
Čínský konglomerát CEFC pokukuje po podílu v ruském petrogigantu Rosněft

Čínská společnost CEFC China Energy jedná o koupi podílu v ruské státní ropné společnosti Rosněfť. S odvoláním na své zdroje to v pátek uvedla agentura...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.