MF DNES začala zjišťovat výdaje na propagační předměty u jednotlivých ministerstev poté, co audit na ministerstvu dopravy odhalil například nákupy medvídků se šálou ministerstva za více než dvě stě korun za kus (o auditu na ministerstvu čtěte zde).
Oslovili jsme proto všechna ministerstva a také Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který hlídá hospodárné nakládání se státními penězi.
Po loňských útratách blížících se deseti milionům korun úřady výdaje extrémně snížily. Některé až na nulu. "V letošním roce se v rámci úsporných opatření snažíme zajistit, aby prostředky nemusely být dočerpány," říká třeba mluvčí ministerstva životního prostředí Jarmila Krebsová.
Propagační zvláštnostiNejbizarnější Nejdražší |
Z vybraných daní si přitom úřady nepořizují jen "klasiku" v podobě propisek, bloků či deštníků. Z veřejných peněz se nakupují například luxusní tašky za tři tisíce korun nebo i golfové míčky.
Rekordmanem v nákupech je především ministerstvo pro místní rozvoj. To letos svůj rozpočet na podobné předměty dokonce téměř ztrojnásobilo.
Jedno z nejmenších ministerstev to vysvětluje hlavně tím, že se stará o reklamu velké části evropských fondů. MMR nakonec asi celý rozpočet nevyčerpá, zatím za předměty utratilo 700 tisíc korun.
Příští rok se bude šetřit
Seznam dárků s logy MMR či Evropské unie je dlouhý. Nechybí například manikúra či golfové míčky. "Obecně by měl být každý propagační předmět prakticky využitelný, což je v případě manikúry zřejmé," hájí dárky mluvčí úřadu Jan Štoll.
"Letos ani v příštím roce většina odborů nákup obdobných předmětů již neplánuje," dodal Štoll. Některá ministerstva přitom za takové nákupy vůbec neutrácejí: například resort kultury, financí nebo zdravotnictví.
Zákon o rozpočtových pravidlech přitom říká, že úřady mohou peníze použít pouze "na krytí nezbytných potřeb a na opatření zakládající se na právních předpisech".
Úřady si však takový zákon vykládají různě. "Zákon ani zřizovací listina nemohou obsahovat veškeré činnosti, které organizační složka státu běžně vykonává; a je na ní, aby sama posoudila, zda a pro jaké účely uvedené předměty pořizovat," uvedla mluvčí NKÚ Radka Burketová.
NKÚ sice nepatří ve výdajích za propagační předměty mezi největší útratníky, rozhodně má však nejširší sbírku propagačních předmětů. Na skladě má přes padesát různých typů. Kromě knížek o NKÚ například jelení lůj, obal na šaty či bižuterii k šále.
"Myslím, že to jsou naprosto zbytečné výdaje, které úřad našeho typu nemá dělat," míní člen NKÚ Jan Vedral. Podle něj začal NKÚ výrazněji investovat do nákupu předmětů až s příchodem prezidenta Františka Dohnala.
Úřady mají jedno společné: ač se nákupy některých předmětů mohou zdát přinejmenším podivné, úřady si jejich koupi vždy obhájí. "Labello (jelení lůj) bylo pořízeno na základě požadavku personálního odboru na veletrhy pracovních příležitostí, kde se NKÚ prezentoval," řekla Burketová. "Je na sportovní šňůrce na krk, doporučené především na zimní sporty, případně turistiku," doplnila.
Ani na badmintonové sadě, každé za 250 korun, nevidí ministerstvo vnitra nic špatného. "Nakupovali jsme je kvůli preventivně dětským informačním soutěžím, jako je například Svět očima dětí," vysvětluje mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka.
Řadu zajímavých předmětů nakoupila i česká armáda na lákání nových vojáků. Například lízátka nebo kondomy s logem ministerstva obrany.