Výroba nákupních košíků v továrně Wanzl.

Výroba nákupních košíků v továrně Wanzl. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Konec nepojízdných vozíků, obchody je stále častěji dávají do „servisu“

  • 62
Nákupní vozíky najezdí po českých obchodech až deset tisíc kilometrů, potřebují proto pravidelnou údržbu. Prodejci to vědí, a proto je čím dál žádanější jejich "generální oprava". Zákazníci se tak nemusejí štítit ohmataných držadel a nadávat na zadrhávající se kolečka.

"V poslední době je možnost generální opravy stále žádanější," vysvětluje Roman Adami, ředitel továrny Wanzl u Olomouce. Ta vyrábí komponenty do nákupních vozíků a nabízí také jejich pravidelné revitalizace.

Podle Adamiho nabývají opravy vozíků na intenzitě poslední tři roky. Servisní firma si vozíky u prodejce vyzvedne, vymění opotřebované díly a kovovým částem dodá nový lesk.

Často je potřeba vyměnit kolečka. Každý vozík je sice jinak vytížen, podle odhadů firmy Wanzl najede průměrně během své existence 10 tisíc kilometrů.

Jiná kolečka jsou určena pro vozíky na parfémy v drogerii a jiná, mnohem odolnější, pro cihly v hobbymarketu. Ve vícepatrových hypermarketech s nakloněnými posuvnými plošinami musí být vozíky vybaveny kolečky se speciální zarážkou, která vozík na plošině zabrzdí.

Část vozíků se však během používání kompletně zničí a na opravu je už pozdě. Podle Adamiho odhadů musí obchodníci každoročně zcela vyměnit 10 až 15 procent z nich.

Igelitka nebo vozík - obojí za pět korun

Ne všechny vozíky se však dočkají přirozeného konce. Část totiž zákazníci ukradnou a pak někde v okolí prodejny pohodí. Pětikorunová záloha je stejná, jakou by dali za igelitovou tašku.

Košík pod lupou

Kolečka
Košík ujede za dobu své životnosti (6 až 7 let) kolem 10 tisíc km.

Klec
Nejčastěji jsou drátěné, ale stále populárnější je i plast – méně se krade a lze ho "odbavit" bez obsluhy.

Reklama
Přibývá barev, nápisů nebo dalších prvků, jako je například držadlo na přepravky s lahvemi.

Podle zástupců Wanzlu tak končí asi pět procent vozíků ročně. "Problém s krádežemi vozíků a košíků přetrvává. Zhruba jednou za tři měsíce musíme košíky doplňovat," říká za prodejny Billa Gabriela Bechyňská. Podobně jsou na tom i ostatní prodejci.

"Počty ztracených nebo poškozených vozíků se nemění," uvádí Karel Kraus, ze společnosti Ahold, která vlastní síť prodejen Albert. "Ztráty jsou ale výrazně nižší u plastových nákupních vozíků," dodává a naráží tak na jeden z posledních trendů v této oblasti. 

Podle Adamiho se jednotlivé řetězce snaží v poslední době své vozíky od sebe co nejvíce odlišit. Stávají se tak barevnější, přibývá reklamních nápisů a jiných doplňkových prvků, jako je například vyklápěcí plocha na přepravky s lahvemi.

Oblíbenou možností, kterou využívá právě třeba Albert, jsou pak plastové vozíky. "Ty vznikly původně proto, aby se do budoucna umožnilo elektronické zúčtování přes RFID čipy," naráží Adami na bezkontaktní technologii, kdy zákazník nebude muset u pokladny zboží vůbec vykládat. U klasických, drátěných košíků by tento systém totiž nefungoval.

Trendy však panují i v oblasti košíků do ruky. V poslední době se  především v Praze začínají rozšiřovat košíky, které jsou vybaveny kolečky a vysunovacím držadlem. "Tento nový typ vozíků umožňuje pohodlný nákup v prodejnách, které jsou menší, mají menší prostory mezi regály, a kde je tedy pohyb více vozíků vedle sebe méně komfortní," zdůvodňuje Bechyňská.

Olomoucká továrna zaměstnávající přes dvě stě zaměstnanců patří pod německou mateřskou společnost Wanzl, největšího výrobce nákupních košíků na světě. Ročně brány jejich továren, které kromě Česka stojí ještě v Německu, Francii a Asii, opustí na dva miliony vozíků. V Česku jich podle odhadů firmy jezdí na 300 tisíc. "Domnívám se, že nejvíce jich má Tesco," odhaduje Adami.