Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bazary chtějí změnu zákona. Konec polopřevodů jim zkomplikoval podnikání

  16:03aktualizováno  16:03
Nová úprava registrace aut, která znemožňuje tzv. polopřevody, bazarům zkomplikovala podnikání. Dříve totiž běžně režimu polopřevodů využívaly. Uvítaly by tak změnu zákona, která by jim prodloužila lhůtu pro převod na nového majitele.

Obchodníci s ojetinami by chtěli, aby jim stát prodloužil lhůtu pro převod auta na nového majitele. Ilustrační foto | foto: auta5p.eu

Od prvního ledna stát zrušil tzv. polopřevody. Tak se nazýval stav, kdy původní majitel auto ze sebe odhlásil, ale nový ho už na sebe nepřihlásil. Odhaduje se, že v tomto režimu „viselo“ několik set tisíc vozů. Teď musí odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka proběhnout zároveň. Pokud se vůz nepřevede do 10 pracovních dnů od koupě, může prodávající dostat až padesátitisícovou pokutu.

Pro obchodníky s ojetinami, kteří dřív režimu polopřevodu běžně využívali, je tak výkup a prodej aut víc administrativně, logisticky i finančně náročný. „V některých složitých případech, například o víkendu nebo v pozdních večerních hodinách, může administrativní proces trvat o trochu déle než třeba ve všední den. Proto všem našim klientům doporučujeme, aby si na našich webových stránkách stáhli veškeré potřebné dokumenty a nechali je úředně ověřit,“ radí Pavel Foltýn z Auto Esa.

„Tento režim přináší administrativní zátěž a vyžádal si personální posílení týmu oddělení převodů prakticky na dvojnásobek. Vzhledem k počtu 21 poboček nyní tuto činnost zajišťuje cca 40 lidí,“ informovala šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Ke konci roku zástupci autobazarů varovali, že zejména ty menší z nich může opatření položit. „Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, které mají daleko ke stanicím STK (které provádějí evidenční kontroly, pozn. red.) i k notáři,“ uvedl Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů. 

Kvůli registraci na prodejce, který nehodlá vůz provozovat a pouze s ním obchoduje, navíc přibývá v technickém průkazu další majitel, což může snížit hodnotu vozu.

Společnost AAA Auto by se ráda zasadila o změnu zákona, která by rozlišovala mezi občany a obchodníky. Ti by měli na převod delší dobu. Bazarům totiž nynější desetidenní lhůta nestačí k tomu, aby auto vykoupili a zároveň prodali novému majiteli. „Od výkupu k prodeji uběhne zpravidla a v ideálním případě zhruba týden. Velmi často se vůz prodá spíše po 14 dnech. Průměrná doba pro prodej vozu je v současné době zhruba kolem 30 dnů,“ říká Topolová.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.