Od prvního ledna stát zrušil tzv. polopřevody. Tak se nazýval stav, kdy původní majitel auto ze sebe odhlásil, ale nový ho už na sebe nepřihlásil. Odhaduje se, že v tomto režimu „viselo“ několik set tisíc vozů. Teď musí odhlášení starého a přihlášení nového vlastníka proběhnout zároveň. Pokud se vůz nepřevede do 10 pracovních dnů od koupě, může prodávající dostat až padesátitisícovou pokutu.
Pro obchodníky s ojetinami, kteří dřív režimu polopřevodu běžně využívali, je tak výkup a prodej aut víc administrativně, logisticky i finančně náročný. „V některých složitých případech, například o víkendu nebo v pozdních večerních hodinách, může administrativní proces trvat o trochu déle než třeba ve všední den. Proto všem našim klientům doporučujeme, aby si na našich webových stránkách stáhli veškeré potřebné dokumenty a nechali je úředně ověřit,“ radí Pavel Foltýn z Auto Esa.
„Tento režim přináší administrativní zátěž a vyžádal si personální posílení týmu oddělení převodů prakticky na dvojnásobek. Vzhledem k počtu 21 poboček nyní tuto činnost zajišťuje cca 40 lidí,“ informovala šéfka AAA Auto Karolína Topolová.
Ke konci roku zástupci autobazarů varovali, že zejména ty menší z nich může opatření položit. „Bude to velký problém především pro autobazary z menších měst, které mají daleko ke stanicím STK (které provádějí evidenční kontroly, pozn. red.) i k notáři,“ uvedl Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů.
Kvůli registraci na prodejce, který nehodlá vůz provozovat a pouze s ním obchoduje, navíc přibývá v technickém průkazu další majitel, což může snížit hodnotu vozu.
Společnost AAA Auto by se ráda zasadila o změnu zákona, která by rozlišovala mezi občany a obchodníky. Ti by měli na převod delší dobu. Bazarům totiž nynější desetidenní lhůta nestačí k tomu, aby auto vykoupili a zároveň prodali novému majiteli. „Od výkupu k prodeji uběhne zpravidla a v ideálním případě zhruba týden. Velmi často se vůz prodá spíše po 14 dnech. Průměrná doba pro prodej vozu je v současné době zhruba kolem 30 dnů,“ říká Topolová.