Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Korejské značky aut přestaly v Evropě růst. Na Hyundai dotírá Dacia

  0:04aktualizováno  0:04
Roky platila v evropských statistikách o prodejích nových aut jedna jistota. Ať trh klesal, nebo stoupal, rostl podíl korejských značek Hyundai a Kia. Loni ale nastal poprvé zvrat. Korejcům zatopily hlavně japonské značky.

(ilustrační snímek) | foto: KIa

Obě zmíněné automobilky sice na evropských trzích loni rostly, ale výrazně pomaleji než celý trh. Hyundai loni zaznamenal prodeje lepší jen o 0,7 % (celkem 410 631 vozů), Kia přidala čtyři procenta (celkem 343 724 vozů ). Celý trh přitom zaznamenal růst prodejů o 5,7 %. Vyplývá to z údajů Asociace evropských výrobců automobilů. 

Může se hodit

Hledáte nové auto? Líbí se vám korejská, evropská, nebo americká auta? Na Automodul.cz si vyberete vůz podle vašich snů a přání.

V praxi tak tržní podíl obou automobilek klesl. V případě Hyundai jde o pokles už druhý rok po sobě. Loni dosáhly vozy této korejské značky vyráběné z velké části v Česku podílu 3,3 %, což znamená pokles o desetinu procentního bodu. Stejně spadla Kia na 2,7 %. 

„Hlavním důvodem zastavení růstu korejských automobilek na evropském trhu patří zesílení konkurence. Na jejich úkor posilují zejména výrobci z Japonska, jako je Nissan, Mazda, Mitsubishi nebo Lexus. Těm mimo jiné pomáhá oslabení japonského jenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY. Podle něj posílily i další značky, například Dacia nebo Škoda Auto. 

Pro Česko je vývoj prodejů korejských automobilek v Evropě důležité sledovat. Hyundai má v Nošovicích svůj závod, Kia vyrábí většinu vozů pro evropský trh v Žilině a velká část dílů pochází především z okolí Nošovic od jiných korejských dodavatelů. Oba závody loni zaznamenaly rekordní výrobu.

Dacia za 9 let zvýšila odbyt více než osminásobně

Korejské automobilky v Evropě dlouhodobě výrazně posilovaly. Od roku 2006 jejich celkové prodeje stouply o více než 50 %. Takový růst není v Evropě příliš častý, i když jsou i úspěšnější značky. Například Dacia, která za tu dobu zvýšila odbyt více než osminásobně. 

Dacia už loni v prodejích v Evropě předstihla Kiu a je i na dostřel Hyundai. Například v prosinci chybělo rumunské značce vlastněné Renaultem na korejského rivala jen lehce přes tisíc registrovaných vozů. „Navíc značka Hyundai prezentovala svůj cíl investovat do kvality výroby i na úkor tržního podílu. Do roku 2017 totiž chce devět z deseti svých aut, které míří na evropský trh, vyrábět přímo v Evropě,“ dodal Knap. 

Podle serveru bestsellingcarsblog.com bylo od ledna do listopadu nejprodávanějším korejským autem v Evropě Kia Sportage vyráběný v Žilině, těsně za ním je model ix35 vyráběný v Nošovicích. Oba vozy jsou ale až v páté desítce. Jiné vozy z tuzemské produkce jsou výrazně výše: Škoda Octavia byla loni osmým nejprodávanějším vozem v celé Evropě, Fabia i přes generační obměnu 34. 

V Česku se Hyundai daří výrazně lépe. Jeho prodeje loni loni vzrostly o 16 %, firma má necelou desetinu trhu. Kia zaznamenala růst o pět procent. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.