(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: KIa

Korejské značky aut přestaly v Evropě růst. Na Hyundai dotírá Dacia

  • 315
Roky platila v evropských statistikách o prodejích nových aut jedna jistota. Ať trh klesal, nebo stoupal, rostl podíl korejských značek Hyundai a Kia. Loni ale nastal poprvé zvrat. Korejcům zatopily hlavně japonské značky.

Obě zmíněné automobilky sice na evropských trzích loni rostly, ale výrazně pomaleji než celý trh. Hyundai loni zaznamenal prodeje lepší jen o 0,7 % (celkem 410 631 vozů), Kia přidala čtyři procenta (celkem 343 724 vozů ). Celý trh přitom zaznamenal růst prodejů o 5,7 %. Vyplývá to z údajů Asociace evropských výrobců automobilů. 

V praxi tak tržní podíl obou automobilek klesl. V případě Hyundai jde o pokles už druhý rok po sobě. Loni dosáhly vozy této korejské značky vyráběné z velké části v Česku podílu 3,3 %, což znamená pokles o desetinu procentního bodu. Stejně spadla Kia na 2,7 %. 

„Hlavním důvodem zastavení růstu korejských automobilek na evropském trhu patří zesílení konkurence. Na jejich úkor posilují zejména výrobci z Japonska, jako je Nissan, Mazda, Mitsubishi nebo Lexus. Těm mimo jiné pomáhá oslabení japonského jenu,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství EY. Podle něj posílily i další značky, například Dacia nebo Škoda Auto. 

Pro Česko je vývoj prodejů korejských automobilek v Evropě důležité sledovat. Hyundai má v Nošovicích svůj závod, Kia vyrábí většinu vozů pro evropský trh v Žilině a velká část dílů pochází především z okolí Nošovic od jiných korejských dodavatelů. Oba závody loni zaznamenaly rekordní výrobu.

Dacia za 9 let zvýšila odbyt více než osminásobně

Korejské automobilky v Evropě dlouhodobě výrazně posilovaly. Od roku 2006 jejich celkové prodeje stouply o více než 50 %. Takový růst není v Evropě příliš častý, i když jsou i úspěšnější značky. Například Dacia, která za tu dobu zvýšila odbyt více než osminásobně. 

Dacia už loni v prodejích v Evropě předstihla Kiu a je i na dostřel Hyundai. Například v prosinci chybělo rumunské značce vlastněné Renaultem na korejského rivala jen lehce přes tisíc registrovaných vozů. „Navíc značka Hyundai prezentovala svůj cíl investovat do kvality výroby i na úkor tržního podílu. Do roku 2017 totiž chce devět z deseti svých aut, které míří na evropský trh, vyrábět přímo v Evropě,“ dodal Knap. 

Podle serveru bestsellingcarsblog.com bylo od ledna do listopadu nejprodávanějším korejským autem v Evropě Kia Sportage vyráběný v Žilině, těsně za ním je model ix35 vyráběný v Nošovicích. Oba vozy jsou ale až v páté desítce. Jiné vozy z tuzemské produkce jsou výrazně výše: Škoda Octavia byla loni osmým nejprodávanějším vozem v celé Evropě, Fabia i přes generační obměnu 34. 

V Česku se Hyundai daří výrazně lépe. Jeho prodeje loni loni vzrostly o 16 %, firma má necelou desetinu trhu. Kia zaznamenala růst o pět procent.