Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec sporů, který vlak pojede první. Odteď už rychlejší

  5:12aktualizováno  5:12
Neustálé spory dopravců na trati mezi Prahou a Ostravou o to, kdo má jet první, by měly být definitivně u konce. Správa železniční dopravní cesty dala dispečerů a výpravčím nová jasná pravidla, podle kterých se mají rozhodovat, koho na frekventovanou trasu pošlou jako první a koho mohou pozdržet. Rozhodovat bude rychlost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

„Dosud jsme více zohledňovali mezistátní vlaky a zpoždění, což vedlo ke konflitům kvůli skutečné rychlosti vlaků,“ vysvětlil Josef Hendrych, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu.

Problém se týká prakticky jediné trasy: Praha – Ostrava, kde bojují o zákazníky tři dopravci, nejčastěji se se stížnostmi ozývaly RegioJet a České dráhy. Obě společnosti měly pocit, že jejich vlak měl jet dříve, nebo že je druhý zbytečně zdržoval. Za ideálních okolností v případě dodržování jízdního řádu by nemuseli dispečeři něco takového řešit, jenže poslední rok přinesl na trase velké množství výluk a tím pádem i zpoždění.

Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu

Dosavadní systém tak vedl k tomu, že když se například v Olomouci ve směru do Prahy setkaly zpožděný RegioJet a pendolino jedoucí načas, jel první RegioJet. A to i přesto, že pendolino může jet rychleji. RegioJet ale jel ze Slovenska, a tím pádem z něj byl mezinárodní vlak, který měl automaticky přednost.

Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den.

Podle nového pravidla má přednost vlak, který má vyšší rychlost, bez ohledu na výši zpoždění. Klíčová také bude aktuální sestava vlaku, nikoliv ta uvedená v jízdním řádu. Dopravci totiž často do jízdních řádů uvádějí menší počet vozů či rychlejší lokomotivy a pak jízdní řád nestíhají.

„Spustili jsme nový Informační systém operativního řízení, který přináší všechny informace o vlaku na jednom místě - zaměstnanci pak mohou reagovat na skutečné řazení vlaků a nemusí nic hledat,“ dodal Hendrych. Podle něj nebude rozhodovat jen například typ lokomotivy, ale i počet vozů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Žluté Čechy (květen 2008). Pro někoho krásný pohled, pro kritiky pěstování...
Daň je nižší, ale zájem stále mizivý. Řidiči nekupují zelenější paliva

Po roce a půl se vrátila do hry vyšší sleva na biopaliva. Marně – emise musí Česko snížit jinak, aby splnilo cíle Evropské unie. Je možné, že v příštích letech...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.