„Dosud jsme více zohledňovali mezistátní vlaky a zpoždění, což vedlo ke konflitům kvůli skutečné rychlosti vlaků,“ vysvětlil Josef Hendrych, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro řízení provozu.
Problém se týká prakticky jediné trasy: Praha – Ostrava, kde bojují o zákazníky tři dopravci, nejčastěji se se stížnostmi ozývaly RegioJet a České dráhy. Obě společnosti měly pocit, že jejich vlak měl jet dříve, nebo že je druhý zbytečně zdržoval. Za ideálních okolností v případě dodržování jízdního řádu by nemuseli dispečeři něco takového řešit, jenže poslední rok přinesl na trase velké množství výluk a tím pádem i zpoždění.
Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu![]() |
Dosavadní systém tak vedl k tomu, že když se například v Olomouci ve směru do Prahy setkaly zpožděný RegioJet a pendolino jedoucí načas, jel první RegioJet. A to i přesto, že pendolino může jet rychleji. RegioJet ale jel ze Slovenska, a tím pádem z něj byl mezinárodní vlak, který měl automaticky přednost.
Stížnosti na postup dispečerů se objevovaly od obou dopravců, někdy paradoxně i kvůli stejnému vlaku v jeden den.
Podle nového pravidla má přednost vlak, který má vyšší rychlost, bez ohledu na výši zpoždění. Klíčová také bude aktuální sestava vlaku, nikoliv ta uvedená v jízdním řádu. Dopravci totiž často do jízdních řádů uvádějí menší počet vozů či rychlejší lokomotivy a pak jízdní řád nestíhají.
„Spustili jsme nový Informační systém operativního řízení, který přináší všechny informace o vlaku na jednom místě - zaměstnanci pak mohou reagovat na skutečné řazení vlaků a nemusí nic hledat,“ dodal Hendrych. Podle něj nebude rozhodovat jen například typ lokomotivy, ale i počet vozů.