Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec tajemných poplatků: cestovky musí zveřejňovat ceny včetně přirážek

  4:05aktualizováno  4:05
Kupování zájezdů přestává být definitivně složitou hrou, ke které potřebujete kalkulačku ke sčítání všemožných příplatků. Od tohoto týdne platí novela zákona o cenách, která cestovkám i přes počáteční různé výklady přikazuje nabízet zájezdy vždy s konečnou cenou.

Kompletní ceny nabízelo v Česku dosud jen zlomek kanceláří. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Zákazník si nebude nic vyhledávat na jiných místech nabídkového katalogu nebo jeho obdoby a nic sčítat," slibuje Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva financí.

Změna je už patrná na internetových stránkách některých cestovek. Například Čedok, který podobně jako většina českých hráčů v byznysu s dovolenými lákal vždy na základní cenu bez příplatků, už nabízí přehledně na jedné straně nabídky zájezdů konečnou cenu a na druhé základní bez poplatků.

Naopak v tištěných katalozích zákazníci změnu jen tak nenajdou. "Povinnost se netýká katalogů, které byly vytištěny nebo zadány do grafického studia před středou," říká Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Právě v tento den vstoupil nový zákon v platnost.

Řada firem si tak s vydáním katalogu mnohdy i záměrně pospíšila, aby nemusely plnit novou povinnost. Na internetu či na reklamních letácích však již musí být uváděna konečná cena. Jasné zatím není, zda je možné na internet umístit ke stažení i katalogy bez úplných cen vyrobené před platností zákona.

Poctivější katalogy

Jak má vypadat cena zájezdu

Zákazník musí vidět konečnou cenu sečtenou včetně všech poplatků.
Základní cena a poplatky mohou být uvedené zvlášť, ale nesmí být větším písmem než konečná cena. U prodejů zájezdů na poslední chvíli může být zobrazena jen konečná cena. Cena nemusí obsahovat víza a cestovní pojištění.

Jeden paragraf v zákoně je pro cestovky jednou z největších změn v oboru, která Česko přiblíží například k německému trhu. Dělení cen zájezdů kritizovaly spotřebitelské organizace a trpělivost nakonec došla i politikům.

Asociace už včera začala školit členské cestovky, jak mají postupovat. "Pravidla jsou jasná, týká se to všech zájezdů, musí být vždy uvedená konečná cena," dodal Okamura.

Podle něj ani není přípustné, aby se například výrazně lišila velikost písma v nabídce mezi základní a konečnou cenou. "Bylo by to klamání zákazníků," tvrdí Okamura. Jde prý o požadavek vyplývající z výkladu zákona na ochranu spotřebitele.

Kompletní ceny nabízelo v Česku dosud jen zlomek kanceláří. Proti poplatkům mimo cenu také čím dál více protestovaly provizní prodejci zájezdů: cestovky často uměle snižovaly základní cenu dovolené a navýšily ji příplatky, ale z nich provizi prodejcům neplatily.

Dva dny po spuštění velká část cestovek stále zákon obchází. Z kvarteta největších firem Exim Tours, Čedok, Fischer a Firo Tour měl u zájezdů nabízených na internetu konečné ceny podle zákona uvedeny jen Čedok.

"Čekáme na prováděcí předpis z ministerstva," obhajoval absenci této položky Stanislav Zíma z Exim Tours.

Milion za klamavé ceny

Cestovky zřejmě dostanou pár týdnů na to, aby si beztrestně ceníky upravily podle zákona, ale pak jim hrozí až milionová pokuta. Kontrolovat je budou finanční ředitelství, obce nebo kraje.

Novele se kanceláře dlouho bránily, zejména u leteckých zájezdů. Argumentovaly tím, že výše palivových příplatků se často mění.

Výkyvy u letecké dopravy nakonec zákon ošetřuje. Zdražit je možné při změně kurzu koruny o více než deset procent nebo zvýšení cen paliva. Klient však o této možnosti musí vědět předem.

Jedinou výjimkou, kde mohou cestovky dále ukazovat oddělené ceny, budou zájezdy do exotiky pravidelnými linkami, u nichž se často mění ceny letenek. Výrazné kolísání cen přepravy však budou muset firmy pečlivě obhájit.

Do konečných cen zájezdů také cestovky nemusí zahrnovat víza nebo cestovní pojištění. Podobnou povinnost uvádět kompletní ceny mají už déle než rok letecké společnosti po celé Evropě.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

(Ilustrační foto;)
Češi spotřebují víc elektrické energie. Produkci táhne uhlí

Češi v letošním prvním pololetí spotřebovali 31 terawatthodin (TWh) elektřiny, proti stejnému období loni o 3,2 procenta více. Meziročně o 2,5 procenta na 44,5...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.