Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo získá železniční jackpot? Na verdikt čekají soukromníci pět let

  16:01aktualizováno  16:01
Antimonopolní úřad není již déle než pět let schopen rozhodnout, zda bylo zlevnění Českých drah po nástupu konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou protizákonné. Jde přitom o klíčový verdikt, na jehož konci může být pro soukromé dopravce tučná finanční injekce v řádech stovek milionů korun.

Velké zdržení způsobilo sepisování posudku, který měl ÚOHS říct, zda se ČD dostaly pod náklady s cenou nebo ne. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Konec vleklého sporu je stále v nedohlednu a živí aktuálně hlavně právníky. „Termín vydání rozhodnutí není určen,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Švanda. I to je posun: ještě loni úřad tvrdil, že do konce loňského roku rozhodne.

Velké zdržení způsobilo sepisování posudku, který měl ÚOHS říct, zda se České dráhy (ČD) dostaly s cenou pod náklady. Kvůli pomalému postupu už RegioJet zažaloval ÚOHS, ale neuspěl. Zdržení vysvětluje úřad tím, že celý spis byl právě u soudu. „Posudek už je hotový,“ dodal mluvčí Švanda.

České dráhy odmítají, že by šly s cenou pod náklady. A právě onen zmíněný posudek měl rozebrat účetnictví Českých drah na lince z Prahy do Ostravy. Na ÚOHS bude především záležet, zda bude posuzovat celý přepravní trh mezi Ostravou a Prahou včetně autobusů a aut, nebo jen železnici. Svou roli může hrát i to, že se oba soukromí dopravci žalující ČD dostali do zisku.

Fotogalerie

Regiojet se s Českými drahami soudí o 717 milionů korun jako náhradu za ztrátu na tržbách z důvodu nutnosti reagovat na podnákladové ceny ČD v období do roku 2014. Leo Express vymáhá 414 milionů korun.

„Nejčernější scénář schválený bankou byl, že ceny Českých drah klesnou o třicet procent. A ony klesly o dvaašedesát procent. V bance nechápali, že by mohly o tolik zlevnit, když jezdily do té doby ve ztrátě a byli vysmátí z toho, že náš model vychází i s takovým poklesem cen. Proto se s Českými drahami dnes soudíme o náhradu škody,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz majitel Leo Express Leoš Novotný.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.