Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec běhu do letadel. Poslední velký dopravce začne přidělovat místa

  5:00aktualizováno  5:00
Jeden ze symbolů nízkonákladových leteckých společností v Evropě končí. Chaotické nastupování do letadla bez předem přiděleného místa ruší od půlky května i Wizz Air. Dosud byl posledním z velkých hráčů na evropském nebi, který nechával lidi sednout si, kam chtějí.
Letadlo společnosti Wizz Air

Letadlo společnosti Wizz Air | foto: Wizzair

Býval to typický obrázek při nástupech do letadel u nízkonákladových dopravců. Oznámení o zahájení nástupu do letadla a sprint ke schůdkům pro nástup. Levné aerolinky totiž kvůli úsporám nepoužívají nástupní „prsty“, ale nechávaly lidi nastupovat přes schůdky. Důvodem byly čas i peníze. 

Jenže časy se mění a nízkonákladové aerolinky se čím dál více přibližují službami a chováním klasickým dopravcům, kteří naopak své služby často omezují. Způsob usazování cestujících v letadlech je jedním z příkladů

Už dříve volné přidělování míst zrušil Ryanair či easyJet, některé nízkonákladovky ho ani nezavedly. Teď s ním končí Wizz Air, největší aerolinky ve Střední Evropě. Už včera s ním poprvé letěli s konkrétními „místenkami“ první cestující na vybraných linkách, od 19. května budou mít přidělené místo před nástupem do letadel na všech linkách včetně spojení z Prahy. „Přidělování sedadel je dalším z mnoha opatření, kterými Wizz Air svým zákazníkům neustále zlepšuje cestovatelské zážitky,“ uvedla firma v tiskové zprávě. 

Nejdražší jsou místa s větším prostorem na nohy

Nejde ale zdaleka o „charitu“. Neřízený nástup do letadla spoustu cestujících od nízkonákladových dopravců odrazoval. Navíc nový systém umožní firmě na sedačkách případně vydělat více. „Místenky“ totiž buď bude generovat automaticky nebo za příplatek umožní výběr konkrétního místa. 

Ceny se liší podle umístění v letadle, nejdražší jsou především místa s větším prostorem na nohy. „Nízkonákladoví dopravci zjistili, že to je dobrý zdroj dodatečných příjmů. Spousta lidí si ráda připlatí za konkrétní místo,“ řekl John Strickland, letecký analytik z firmy JLS Aviation. 

Podle Toma Shearera z poradenské firmy IC Aviation je za přidělováním míst i snaha nízkonákladových dopravců přilákat více byznys cestujících. 

„Jsem přesvědčen, že dosavadní způsob snižoval komfort cestování. Z tohoto pohledu je tedy změna pozitivní. Na druhou stranu je tu rostoucí trend příplatků za konkrétní sedadlo v letadle. Toto bude řešit čím dál více lidí. V současnosti je to zhruba 15 procent cestujících a jistě se to bude zejména na dálkových tratích zvyšovat,“ říká Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz

Jedním z argumentů pro volný výběr sedaček byla i snaha co nejvíce zkrátit čas letadla na zemi a urychlit otočku na letišti právě živelným nastupováním. Ukazuje se ale, že se nakonec nastupování s čísly sedaček danými dopředu není problém časy na nástup dodržet. „Nezaznamenali jsme žádné potíže s tím, že by nástup trval déle,“ říká mluvčí Wizz Air Daniel DeCarvalho.  „Když se podíváte na Ryanair a easyJet, nijak zásadně jim to dobu pobytu na letišti neprodloužilo. Stále jsou velmi efektivní v tom, kolik času letadlo stráví na zemi,“ dodal Shearer. 

Autor:


Témata: Wizz Air




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.