Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Konkurence na lokálkách? Kraje chtějí další monopol Českých drah

  • 76
Cestující na regionálních tratích dotovaných kraji budou až na malé výjimky dál jezdit vlaky Českých drah. Sociálnědemokratické vedení krajů zavrhlo soutěže na provozovatele dotovaných tratí a místo toho chce s Českými drahami uzavřít smlouvu na dalších deset let.

Podle hejtmana Pardubického kraje a šéfa Asociace krajů ČR Radka Martínka budou lokálky provozovat po dalších deset let České dráhy. "Jinou relevantní nabídku jsme nedostali, vždy šlo pouze o proklamace," uvedl Martínek.

To rozzlobilo soukromé dopravce. Podle společného prohlášení tří dopravců - Arriva, Student Agency a Veolia Transport - ale také žádný kraj o nabídku nežádal.

"Budeme vždy prosazovat transparentní výběrové řízení, a proto vyjádření pana Martínka považujeme za účelové a tendenční," řekl generální ředitel společnosti Arriva Holding Česká republika Ivan Procházka. Arriva na české koleje pronikne od příštího roku, kdy začne jezdit na trati mezi Libercem a německou Žitavou.

O desetileté smlouvě s Českými drahami vyjednává například Středočeský kraj, ten ji chce podepsat do měsíce. "Je to ekonomicky nejvýhodnější," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

Nejnověji vypsal výběrové řízení na provozování železniční dopravy také plzeňský region. Od prosince roku 2011 by se i tam mohl objevit soukromý dopravce. - více čtěte Plzeňský kraj chce konkurenci na dráze

ODS: kraje brzdí rozvoj železnice

ODS chce regionální železniční trh otevřít v příštích deseti letech v rozsahu až do 75 procent. Řekl to dnes bývalý ministr dopravy Petr Bendl, který zároveň kritizoval stávající přístup hejtmanů.

"Naprosto nechápeme, proč se kraje k výběru dopravce soutěží staví zády. Navíc ve chvíli, kdy existuje záruka desetiletého spolufinancování ze strany státu," sdělil Bendl. Kraje tím podle něho v podstatě zastavují další rozvoj železnice na regionální úrovni.

Hejtman Martínek tvrdí, že podle několika posudků soutěže na dráhy vypisovat nemusí. "Zástupci ministerstva nás ujistili, že ve svém dopise panu Martínkovi pouze interpretovali podmínky použití zákona o veřejných zakázkách, nekomentovali nutnost zachování transparentního a nediskriminačního procesu při výběru dopravce. To jsou dvě zcela rozdílné věci," upřesnil Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti Student Agency.

Podle něj navíc kraje mohou mít problém při získávání evropských dotací na nákup nových vlaků. "Při použití dotací evropských fondů na nákup vozidel je povinnost prokázat transparentní výběr nejlepšího dopravce přímo zakotvena v podmínkách poskytnutí dotace. Nebude-li dodržena, je více než pravděpodobné, že Česká republika bude ze strany Evropské unie za nedodržení nastavených podmínek tvrdě sankcionována," dodal Schmidt.

Jeden z krajů - Liberecký - sice vypsal soutěž na část svých tratí, vše ale nakonec spěje k tomu, že také podepíše desetiletou smlouvu s Českými drahami.

"Pro dráhy to znamená tu jistotu, po které volaly. Umožní to radikální obnovu vozového parku, což ty jednoroční smlouvy neumožňovaly," uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda. Podle něj firma díky tomu ušetří příští rok miliardu korun a bude moci lépe ručit za bankovní úvěry. Vozový park chce omladit až na 15 let, což by se prý mohlo podařit do sedmi až deseti let při investicích pět až osm miliard korun ročně.

Licitace o ceně byly každoročním koloritem jednání krajů s dráhami, dlouhodobými smlouvami mají skončit.

,