O průzkumu informuje webu listu The Guardian, podle nějž změnilo v důsledku aféry své nákupní zvyky šest z deseti Britů.
Důvěra v odvětví klesla podle spotřebitelské skupiny Which? o zhruba čtvrtinu (24 procent). Stejné procento zákazníků nyní kupuje méně polotovarů obsahujících maso a téměř třetina (30 procent) snížila svou spotřebu zpracovaného masa.
Původ masa chce znát většina kupujících
Z průzkumu, kterého se na konci února zúčastnilo přes dva tisíce lidí, také vyplynulo, že podle více než dvou třetin dotázaných nevynucovala britská vláda dostatečně zákony o označení potravin. Polovina nyní nemá důvěru v to, že informace o složení potravin odpovídají pravdě. Kolem 83 procent je pak pro to, aby byla na masných produktech povinně uvedena země původu.
Stačí vám ohledně původu výrobku informace, že je vyroben v EU?
Přání znát zemi původu výrobků, hlavně u masa a mléka, ale projevují nejen Britové. Podle průzkum Evropské organizace spotřebitelů (BEUC), který byl zveřejněn v lednu, považuje 70 procent respondentů původ zboží jako jeden z nejdůležitějších faktorů při výběru výrobků.
Naopak pouze jeden zákazník z deseti si vystačí s označením "vyrobeno v EU", ukázal průzkum prováděný v Rakousku, Francii, Polsku a Švédsku.
Nedůvěra spotřebitelů se v posledních týdnech projevila například prudkým poklesem prodejnosti mražených hamburgerů, a naopak nárůstem prodeje vegetariánských výrobků, uvádí britský list.
Skandál se záměnou koňského masa za hovězí se v lednu objevil v Irsku a Velké Británii a následně zasáhl další státy včetně Česka. Koňské maso není pro člověka zdravotně závadné, jeho nepřiznaná záměna za jiné druhy masa je však podvodem. Jako náhražka hovězího se koňské maso objevuje především proto, že je levnější.