Konstruktér, který zůstává věrný Plzni

  19:03
Právě teď šéfuje klíčovému vývoji stroje vůbec nejsilnějšího typu, jaký dnes dopravní firmy v oboru vyrábějí. Design nové lokomotivy značky Škoda pochází z dílen návrhářů slavné značky Porsche.
Ladislav Sobotka

Ladislav Sobotka, šéf vývojového týmu a jednatel plzeňské Škody Electric, právě teď pracuje na vývoji nové lokomotivy. | foto: Jiří BervidaMF DNES

"A my pracujeme na tom, co lokomotivu pohání a řídí, na srdci celého stroje," s úsměvem zjednodušuje Ladislav Sobotka, šéf vývojového týmu a jednatel plzeňské Škody Electric.

Přezdívku mají všechny mašiny
Ze svého laptopu vyvolává studii nové mašiny. "Líbí se vám?" ptá se Ladislav Sobotka.

"Ještě nemá přezdívku, ale tu určitě získá časem, jako snad všechny lokomotivy v tuzemsku."

Na jeden z názvů doplatil údajně za minulého režimu jeden z výpravčích, když nevědomky zahlásil slangově příjezd soupravy slovy: Blíží se Pershing!

"Právě názvem americké střely se totiž jedné z lokomotiv říkalo," vypráví Sobotka.
Nové lokomotivy ze Škodovky, přestože jsou teprve ve fázi vývoje, už mají svého kupce. Zanedlouho potáhnou soupravy vlaků s cestujícími na železnicích Českých drah.

Firem, jejichž lidé umějí vyvinout, postavit, odzkoušet a prodat tak složitý stroj, jakým nová lokomotiva je, působí na světě pouze několik, většinou obři jako například Alstom, Siemens nebo Bombardier.

Ale třeba právě lidé z Alstomu se nedávno při řešení problematiky při vývoji své příměstské jednotky Pendolino obrátili na Ladislava Sobotku.

I to dokazuje světovou pověst plzeňského odborníka. "Byl předním hostem některých setkání technického rázu v Itálii s nejlepšími experty společnosti Alstom Ferroviaria.

Tito technici, patřící mezi nejlepší odborníky na poli elektrických pohonů, jej považují za velkého experta," říká Edoardo D’Inca’ Levis, President Consortium Pegasus - ITC Group.

Sám Sobotka, držitel mnoha patentů, duchovní otec první asynchronní lokomotivy z osmdesátých let a člověk, který stál třeba za vývojem pohonů pro vozy metra či nových nízkopodlažních tramvají, však o svých úspěších mluví s nadhledem.

"Pro mě je hlavní ten konečný výsledek. Například, že se naše výrobky podaří prodat do Spojených států a že tam s nimi panuje velká spokojenost. Teď zrovna nás oslovili naši partneři z amerického New Jersey, zda bychom mohli posuzovat a konzultovat vývoj nového typu kolejového vozidla pro příměstskou dopravu," říká Sobotka.

Dobří holubi se vracejí
Jméno Ladislava Sobotky je až na jedno krátké období spojeno výhradně s plzeňskou Škodovkou.

Ale dobří holubi se vracejí. "Do Škody jsem se vrátil po krátké pauze v konkurenční firmě. Když jsem zjistil, že nové vedení plzeňského podniku je nakloněné myšlence vybudovat novou firmu, do které se soustředí výroba a vývoj pohonů pro vozidla, vytvoří špičkové pracoviště s úplně novým zázemím to rozhodlo," vysvětluje Ladislav Sobotka, který přiznává, že označení workoholik není v jeho případě tak úplně trefou mimo terč.

"Moje profese mě baví a jinak by to ani nešlo. Deset dvanáct hodin jsme často dělali už v osmdesátých letech na škodováckém výzkumu elektrických lokomotiv. A to byla doba, kdy se leckde moc nemakalo," říká šéf projektantů a konstruktérů kolejových vozidel.

Sobotka patřil ke špičce už v dobách svého studia, kdy získal Cenu Akademie věd za matematiku a elektrotechniku.

Přestože už mnohokrát dostal "laso" od konkurence i dalších zájemců, zůstává věrný Plzni. "Otázkou je, nakolik bych mohl ovlivňovat směr vývoje a další dění v zahraničních firmách. Tady tu možnost mám," vysvětluje Sobotka.

Více praktiků na univerzitách
Jen jednou za celý rozhovor se do řeči šéfa vývoje vloudí stín nespokojenosti - to, když se dostane k tématu českého školství.

"Možná bych mohl použít následující příměr. Na medicíně přece v klíčových oborech přednášejí lidé, kteří svou odbornost v oboru dokazují dnes a denně v praxi. A z praxe také vycházejí. Nemělo by to být stejné i v technických oborech? K učení by se měli více dostat lidé, kteří jsou více spjatí s konkrétní technickou praxí," míní Ladislav Sobotka.

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...