"A my pracujeme na tom, co lokomotivu pohání a řídí, na srdci celého stroje," s úsměvem zjednodušuje Ladislav Sobotka, šéf vývojového týmu a jednatel plzeňské Škody Electric.
Přezdívku mají všechny mašiny
Ze svého laptopu vyvolává studii nové mašiny. "Líbí se vám?" ptá se Ladislav Sobotka.
"Ještě nemá přezdívku, ale tu určitě získá časem, jako snad všechny lokomotivy v tuzemsku."
Na jeden z názvů doplatil údajně za minulého režimu jeden z výpravčích, když nevědomky zahlásil slangově příjezd soupravy slovy: Blíží se Pershing!
"Právě názvem americké střely se totiž jedné z lokomotiv říkalo," vypráví Sobotka.
Nové lokomotivy ze Škodovky, přestože jsou teprve ve fázi vývoje, už mají svého kupce. Zanedlouho potáhnou soupravy vlaků s cestujícími na železnicích Českých drah.
Firem, jejichž lidé umějí vyvinout, postavit, odzkoušet a prodat tak složitý stroj, jakým nová lokomotiva je, působí na světě pouze několik, většinou obři jako například Alstom, Siemens nebo Bombardier.
Ale třeba právě lidé z Alstomu se nedávno při řešení problematiky při vývoji své příměstské jednotky Pendolino obrátili na Ladislava Sobotku.
I to dokazuje světovou pověst plzeňského odborníka. "Byl předním hostem některých setkání technického rázu v Itálii s nejlepšími experty společnosti Alstom Ferroviaria.
Tito technici, patřící mezi nejlepší odborníky na poli elektrických pohonů, jej považují za velkého experta," říká Edoardo D’Inca’ Levis, President Consortium Pegasus - ITC Group.
Sám Sobotka, držitel mnoha patentů, duchovní otec první asynchronní lokomotivy z osmdesátých let a člověk, který stál třeba za vývojem pohonů pro vozy metra či nových nízkopodlažních tramvají, však o svých úspěších mluví s nadhledem.
"Pro mě je hlavní ten konečný výsledek. Například, že se naše výrobky podaří prodat do Spojených států a že tam s nimi panuje velká spokojenost. Teď zrovna nás oslovili naši partneři z amerického New Jersey, zda bychom mohli posuzovat a konzultovat vývoj nového typu kolejového vozidla pro příměstskou dopravu," říká Sobotka.
Dobří holubi se vracejí
Jméno Ladislava Sobotky je až na jedno krátké období spojeno výhradně s plzeňskou Škodovkou.
Ale dobří holubi se vracejí. "Do Škody jsem se vrátil po krátké pauze v konkurenční firmě. Když jsem zjistil, že nové vedení plzeňského podniku je nakloněné myšlence vybudovat novou firmu, do které se soustředí výroba a vývoj pohonů pro vozidla, vytvoří špičkové pracoviště s úplně novým zázemím to rozhodlo," vysvětluje Ladislav Sobotka, který přiznává, že označení workoholik není v jeho případě tak úplně trefou mimo terč.
"Moje profese mě baví a jinak by to ani nešlo. Deset dvanáct hodin jsme často dělali už v osmdesátých letech na škodováckém výzkumu elektrických lokomotiv. A to byla doba, kdy se leckde moc nemakalo," říká šéf projektantů a konstruktérů kolejových vozidel.
Sobotka patřil ke špičce už v dobách svého studia, kdy získal Cenu Akademie věd za matematiku a elektrotechniku.
Přestože už mnohokrát dostal "laso" od konkurence i dalších zájemců, zůstává věrný Plzni. "Otázkou je, nakolik bych mohl ovlivňovat směr vývoje a další dění v zahraničních firmách. Tady tu možnost mám," vysvětluje Sobotka.
Více praktiků na univerzitách
Jen jednou za celý rozhovor se do řeči šéfa vývoje vloudí stín nespokojenosti - to, když se dostane k tématu českého školství.
"Možná bych mohl použít následující příměr. Na medicíně přece v klíčových oborech přednášejí lidé, kteří svou odbornost v oboru dokazují dnes a denně v praxi. A z praxe také vycházejí. Nemělo by to být stejné i v technických oborech? K učení by se měli více dostat lidé, kteří jsou více spjatí s konkrétní technickou praxí," míní Ladislav Sobotka.