Kontaktní čočky: pro reklamaci chybějí pravidla

- Reklamace je vždy nepříjemná záležitost pro obě strany pultu. Ale málokteré zboží se reklamuje tak složitě jako kontaktní čočky. Mohli by o tom vyprávět jak zákazníci, kteří si myslí, že jsou odkázáni na milost a nemilost optiků, tak optici, kteří by dokázali uvést desítky případů, kdy se zákazník snažil reklamovat i to, co si zavinil sám. Problém možná tkví v tom, že chybějí jasná pravidla, jak při reklamacích tak specifického zboží, jakým kontaktní čočky jsou, postupovat.
»V balíčku se šesti páry jsem po rozbalení nalezla čtyři čočky poškozené,« vypráví Simona Vávrová z Prahy, která používá kontaktní čočky již několik let. »Díky tomu, že jsem dlouholetou zákaznicí optiky, kde jsem čočky koupila, vyměnili mi je za nové, ale jen z dobré vůle,« pokračuje čtenářka. Ostatní zákazníci by měli asi smůlu. Paní Vávrová se totiž od optiků zároveň dozvěděla, že podle jakési vyhlášky ministerstva financí patří kontaktní čočky mezi zboží, jež není možné reklamovat. Není přitom jediná, kdo se s neochotou přijmout čočky k reklamaci setkal. »V optice neměli pravdu, protože prodávali čočky jako nové,nepoužité a bez vad,« vysvětluje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Podle zákona proto odpovídají za vady,které se vyskytnou v půlroční záruční době, a nemohou svou odpovědnost nijak omezit. O vyhlášce,která by se týkala reklamace kontaktních čoček, nevědí ani na ministerstvu financí, ani na ministerstvech zdravotnictví a průmyslu a obchodu. Cenový věstník, na který se mnozí optici odvolávají, se týká pouze aplikace čoček. »Pro prodej v optice platí stejná pravidla jako pro prodej jakéhokoliv jiného zboží v obchodě, tedy ustanovení občanského zákoníku,« říká Milan Kratochvíl z legislativního odboru ministerstva průmyslu a obchodu, kde se zabývají ochranou spotřebitele. I kdyby nějaká vyhláška skutečně existovala, měla by podle Kratochvíla nižší právní sílu než zákon, a to je nepřípustné. Problém tedy není v tom, zda je čočky možné reklamovat, ale co reklamovat. Rozhodně to nemůže být mechanické poškození, k němuž po kratším či delším používání může snadno dojít. »Každý výrobek lze reklamovat pouze v případě,že se nejedná o mechanické poškození, vzniklé na základě nesprávné manipulace,« uvádí prezident České kontaktologické společnosti Pavel Rezek. »S píchlou pneumatikou by člověk taky u reklamace neuspěl,« dodává pražský optik Beno Blachut. Podle něj problém může nastat jen u jednorázových čoček. Jsou jemnější, tenčí, a tedy i náchylnější k mechanickému poškození. Zákazník si navíc kupuje několik párů najednou a otevírá je teprve doma po určité době. Zatímco trvalé čočky, které jsou určeny na rok nošení, si zákazník odnáší domů na očích. »Pokud by čočka měla nějakou vadu, musel by to optik při aplikaci poznat,« říká Barbora Philippová z dovozní firmy ECO-MED-POLL. Zákazník navíc ještě před zaplacením podepisuje potvrzení, že čočky jsou nepoškozené. Jádro pudla je v tom, jak při pozdější reklamaci rozeznat, co zavinil zákazník sám a co je skrytá vada výrobku. Pokud by došlo ke sporu, musel by,stejně jako u každého jiného zboží, rozhodnout soud. Aby k němu nedošlo, je důležité předem znát všechny zásady i rizika nošení čoček. »Aby čočka mohla být vůbec přijata k reklamaci, musí ji zákazník přinést i s blistrem, tedy originálním obalem, v němž je uložena, a s krabičkou, na které je čárový kód,« říká Erika Kaplanová z firmy Johnson & Johnson, která čočky dováží. »Bez toho nezjistíme číslo výrobní šarže a nemůžeme reklamaci posoudit.« Jasnější pravidla pro reklamaci čoček by přivítali i sami optici. »Dokud není někde na papíře černé na bílém, jak takové případy řešit, bude reklamace čoček nepříjemná jak pro zákazníky, tak pro optiky,« říká Beno Blachut. »Ani výrobci nedokážou říci, za co vlastně ručí, a za co ne. A nechávají řešení na tom, kdo je aplikuje.«

Jak se může kontaktní čočka poškodit

* natrhnout při vyjímání z pouzdra (zvláště u vysokých typů)
* přiskřípnout šroubovacím víčkem (u plochých pouzder)
* poškodit nevhodnými pinzetami s ostrými okraji
* poškrábat nehtem při čištění
* nedostatečným čištěním - na čočkách vzniknou usazeniny

poškození čočky se projeví:

* čočka dráždí, oko zčervená, čočku nelze nosit
* někdy nemusí poškozený okraj přímo vadit a může se projevit až roztržením čočky přímo na oku

Čočky lze poškodit například přivřením do závitu pouzdra.