Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Obchodní inspekce kontrolovala e-shopy. Chyby našla u tří čtvrtin z nich

  • 6
Česká obchodní inspekce si v kontrolní akci posvítila na poctivost internetových obchodů. Nedostatky zjistila u tří čtvrtin ze 181 kontrolovaných e-shopů. Za chyby jim udělila pokuty v celkové výši 1,2 milionu korun. ČOI o tom informovala v tiskové zprávě

Inspektoři se při kontrolách zaměřili hlavně na dodržování zákona o ochraně spotřebitele, kontrolovali však i další předpisy. Nedostatky objevili ve 133 případech, tedy v 73,5 procenta kontrol. V téměř 44 procentech případů odhalili kontroloři užívání nekalých obchodních praktik, především klamání spotřebitelů. 

"Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Za porušení předpisů uložila ČOI firmám 160 pokut v celkové výši 1 182 500 Kč. V této částce jsou však zahrnuty i pokuty z předchozích období, které nabyly právní moci.

Buďte ve střehu, radí inspekce

"Vysoká míra nedostatků opět potvrdila, že tato oblast prodeje vyžaduje pozornost jak ze strany ČOI, tak i ze strany jejich zákazníků. Ti by měli pečlivě vybírat jen z nabídky ověřených e-shopů, požadovat před uzavřením smlouvy maximum informací o zboží, číst obchodní podmínky, neplatit předem anonymním dodavatelům a posuzovat možná rizika 'výhodných' nákupů zejména ze třetích zemí, tedy mimo EU," upozorňuje mluvčí s tím, že kontrolní pravomoci inspekce se vztahují pouze na subjekty se sídlem v Česku.

Vysoké procento kontrol, při kterých inspektoři zjistili porušení právních předpisů, však podle ní nemohou být v žádném případě považovány za objektivní obraz stavu elektronického obchodování v Česku. Kontroly jsou totiž prováděné cíleně v obchodech, u nichž je podezření, že nedodržují předpisy. Četné kontroly jsou prováděny také na základě stížností zákazníků, kteří už měli s konkrétním e-shopem špatné zkušenosti.

ČOI totiž přijala v prvním čtvrtletí celkem 1 373 stížností. Nejčastěji si lidé stěžovali že neobdrželi zboží poté, co za něj zaplatili, nebo že nedostali zpět peníze, poté, co výrobek v zákonné lhůtě vrátili. "Tyto případy však jsou mimo kontrolní pravomoc ČOI a poškození spotřebitelé se mohou domoci svých nároků pouze soudní cestou," uvedla inspekce.