Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

STK by mohly zajišťovat i autoservisy. Kontroloři jsou tvrdě proti

  • 94
Technické kontroly aut by v budoucnu mohly zajišťovat i některé autoservisy. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje nižší ceny a méně front. Provozovatelé STK ale před novým systémem varují a v zákulisí začali o svůj byznys tvrdě bojovat.

„Chceme trh stanic technické kontroly liberalizovat a umožnit vstup dalším, novým provozovatelům. Díky tomu budou stanice pro motoristy dostupnější, bude jich více a vyšší konkurence bude tlačit ceny za technické prohlídky dolů,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Současným kontrolorům se to ale nelíbí. Varují před zhoršením technické úrovně tuzemského vozového parku.

Menší fronty, levnější služby

Aktuálně je v Česku vydáno 370 licencí na STK, cena za technickou prohlídku osobního automobilu se nejčastěji pohybuje od 800 do 1 000 korun.

Udělení licence se odvozuje od počtu vozidel registrovaných v daném správním obvodu. Pokud existující STK dostatečně pokrývá počet registrovaných aut, další licenci už krajský úřad nevydá.

Problém podle ministra dopravy Dana Ťoka spočívá v tom, že auta registrovaná v určitém obvodu vůbec nemusí být v témže obvodu provozována, tedy nemusí tam absolvovat technickou prohlídku. A to znamená, že někde jsou STK nevytížené, zatímco jinde se tvoří neúnosné fronty.

„Jde třeba o okraje velkých měst, kde je zvýšený pohyb vozidel, ale počet stanic naopak nižší,“ dává příklad Neřold. Ministerstvo zatím nemá odhady, o kolik by cena služby po uvolnění trhu mohla klesnout ani jak naroste počet kontrolních stanic. „Vše bude závislé na zvoleném řešení situace a na počtu žádostí, které subjekty podají. Aktuálně nepracujeme se žádným konečným číslem,“ dodává mluvčí.

Na ministerstvu se nicméně podle některých informací už připravuje změna vyhlášky, která by systém uvolnila. Druhou možností je novela zákona o silničním provozu, již by ale museli posvětit poslanci. K legislativním detailům se zatím ministerstvo nevyjadřuje.

Polská hrozba

Současní provozovatelé STK okamžitě začali proti rozšíření počtu licencí protestovat. A s pomocí argumentů se snaží přesvědčit politiky a krajské úřady, že deregulace není šťastný nápad.

„Více subjektů bude soupeřit hlavně tím, že budou benevolentnější,“ domnívá se Luděk Šíp, předseda Asociace STK. „Tohle není klasická služba, z principu by neměla být pro všechny klienty za každou cenu příjemná. Stát by zde měl hlídat technickou úroveň vozidel v zemi,“ dodává Šíp. Poukazuje přitom na příklady z okolních zemí. Z těch však nevyplývá, který systém je lepší.

V Polsku je například plně deregulovaný systém a přes čtyři tisíce STK. Zkouškou bez zjištění vážných závad tam projde 98 procent vozů.

V regulovaném Česku nejsou zjištěny vážné problémy u necelých 90 procent, kdežto v Německu, kde je systém regulovaný částečně, projde bez zásadních připomínek jen zhruba 70 procent kontrolovaných vozidel.

Ministerstvo hrozbu související se zhoršením technického stavu vozů na českých silnicích odmítá. „Současné nástroje dozoru na STK zaručují dohled a vykonávání úkonů v požadovaném rozsahu. Těmito nástroji je především povinná fotodokumentace, která se archivuje v centrálním systému pět let, identifikace technika pomocí čárového kódu a podobně,“ vyjmenovává mluvčí Neřold.

Šíp přesto varuje před rostoucími výdaji státu, které se s deregulací budou pojit. Dohled nad zvýšeným počtem STK si podle něj vyžádá desítky nových úředníků na ministerstvu i místních úřadech. Studie Filipa Víznera z pardubické Dopravní fakulty Jana Pernera, kterou si Asociace STK nechala vypracovat, odhaduje nově vzniklé náklady státu na 100 milionů korun ročně.

Podle zjištění serveru iDNES.cz jsou proti Ťokovým plánům také některé krajské úřady, které sdílejí obavy ze zhoršené kvality dopravních prostředků na jejich území i ze zvýšené administrativní zátěže.

Změny naopak vítají autoservisy a prodejci vozů. Novela by – alespoň podle některých hlasů – totiž mohla zrušit letitý zákaz pro opravny, které nemohou provozovat STK kvůli střetu zájmů. To nicméně ministerstvo zatím nepotvrdilo.

„Vyhrožování zhoršeným technickým stavem je čirý lobbing ze strany současných majitelů STK. Dnes všechno jede on-line, kontrola je dostatečná. Otevření trhu službu více zpřístupní,“ říká Jiří Tůma, šéf a spolumajitel předního prodejce nových vozů Tukas Group.

V uvolnění trhu s technickými kontrolami problém nevidí. „Už nyní těžko zjistíte, kdo servis vlastní. Může jít o příbuzného nebo kamaráda majitele STK. I dnes je to zneužitelné,“ naznačuje Tůma.

Současní majitelé STK vidí za Ťokovým návrhem tlak majitelů servisů a obchodníků s vozy. Ti by totiž nově mohli do své nabídky služeb přidat i technické kontroly a urvat něco z pár miliard korun, které se ročně v tomto byznysu protočí.

Jste pro liberalizaci trhu STK?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 27. července 2016. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 875
Ne
Ne 134