Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kontrolou ČOI loni neprošlo 70 procent internetových obchodů

  • 80
Kdo nakupuje na internetu, měl by být na pozoru. Česká obchodní inspekce totiž loni zjistila nedostatky u 70 procent kontrolovaných internetových obchodů. Jejich provozovatelé podle inspektorů často používají nekalé obchodní praktiky a někteří prodávají dokonce padělky značkového zboží.

Inspekce loni v internetových obchodech provedla 590 kontrol a nedostatky zjistila ve 412 případech. Nejčastějším prohřeškem bylo neplnění informační povinnosti a nerespektování práva zákazníka odstoupit od smlouvy. Inspektoři navíc zjistili, že některé obchody prodávají padělky.

""Potvrdilo se, že tato forma distančního prodeje je jednou z oblastí, kde je spotřebitel nejčastěji krácen na svých právech ať už v oblasti neplnění předsmluvních informačních povinností, či práv spojených s odstoupením od smlouvy. Byly zjištěny i případy prodeje výrobků porušující některá práva duševního vlastnictví," uvedla ve své výroční zprávě za rok 2010 Česká obchodní inspekce.

Asociace: Většina obchodů je bezpečných

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky se pochybení ve valné většině týkají menších obchodníků, kteří se z nevědomosti dopouštějí méně závažných prohřešků.

"Není to tak, že by obchodníci, kteří pochybili, nedodávali zboží. Mají třeba jen nedostatečné informace o právních záležitostech, jako je třeba rozpor s kupní smlouvou. A to se stává často omylem, protože nemají vlastí právní oddělení," uvedl Vetyška.

Většina internetových obchodů je však podle něj zcela bezpečných. "Statistika nereflektuje situaci na trhu. Naše asociace má šedesát certifikovaných členů, kteří provozují osmdesát až devadesát obchodů a u nich byste nenašli pochybení žádné," uvedl Vetyška.

Internetové obchody se v Česku těší rostoucí popularitě a jejich tržby rostou. Podle údajů APEK loni Češi na internetu utratili 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009.

Lidé nakupují na internetu hlavně kvůli výhodné ceně, která je obvykle nižší než v kamenných obchodech. Dalším důvodem je pohodlí a úspora času. Internetové obchody navíc loni těžily ze snahy lidí nakoupit v době hospodářské krize zboží co nejvýhodněji. Spotřebitelé kvůli tomu více utráceli právě na internetu.

,