Uvedla to mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Miloslava Fléglová. Zatím za to inspektoři uložili pravomocně padesát pokut v celkové hodnotě 1,4 milionu korun. Z celkem 74 kontrol od ledna do března našli nedostatky ve 49 případech.
Prodejci nejčastěji porušili zákon o ochraně spotřebitele, přičemž třetina prohřešků se týkala používání nekalých obchodních praktik, a to včetně agresivních. Prodejci také často nesprávně informují o podmínkách reklamace.
"V rámci prodeje mimo prostory obvyklé k podnikání jsou jedním z nejčastěji praktikovaných druhů protiprávního jednání nekalé obchodní praktiky, které spočívají v uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o prezentovaných výrobcích, o jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit," upozornila Fléglová.
Někteří organizátoři do sálů odmítli vpustit část zájemců, kteří podle jejich názoru byli příliš mladí. Diskriminaci zákazníků kvůli jejich věku však zákon zakazuje.
Loni ČOI zkontrolovala 241 předváděcích akcí, kterých bylo ve srovnání s rokem 2010 o stovku více. "Porušení povinností inspektoři prokázali u téměř 70 procent kontrolovaných, a to i přes utajování akcí organizátory, několik napadení inspektorů a nutnost přivolat na pomoc policii," uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Při jedné loňské kontrole museli na předváděcí akci zasahovat policisté a záchranáři. Organizátoři seniorům nalévali alkohol a když jeden z nich zkolaboval, tak vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu. Lidé by proto podle Štěpánka měli účast na předváděcích akcích důkladně zvážit.