Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat hraničních kontrol? Česko by na ně doplatilo více než ostatní země

  0:15aktualizováno  0:15
Hranice Francie se v pátek zavřely jen na několik hodin. Představa, že by se kontroly na hranicích znovu zavedly, děsí hlavně dopravce. Znamenaly by velkou neefektivnost a časové ztráty. Česko by vzhledem k závislosti na exportu pocítilo potíže více než jiné země.

Francie v reakci na útoky v Paříži posílila ostrahu hranic. Na snímku je hraniční přechod u Štrasburku (14. listopadu 2015). | foto: Reuters

V sobotu si podruhé během letošního roku Evropa vzpomněla, jaké to je, když lidé a zboží neproudí evropskými státy v schengenském prostoru bez omezení.

Teorie o tom, že je potřeba zavést zpět kontroly na hranicích a schengenské dohody zrušit, už teď děsí především dopravce, ale tvrdě by zasáhly celou evropskou ekonomiku. „Přineslo by to nejspíše zdržení a prodloužení přepravních časů o jeden den u blízkých destinací, u vzdálenějších, jako jsou Velká Británie či Španělsko, i o dva,“ říká šéf DB Schenker Tomáš Holomoucký.

Podle něj by přeprava podražila, dopravci by totiž museli platit řidiče delší dobu, navíc by jim dlouhé čekání ještě zhoršilo návratnost kamionů, které by zůstaly nevyužité čekáním na hranicích. „Ještě více by to zhoršilo situaci s nedostatkem řidičů a přepravní kapacity na evropském trhu,“ dodal Holomoucký.

Kontroly na hranicích znamenaly velkou neefektivnost a časové ztráty, protože kamiony musely na přejetí čáry běžně čekat i 24 hodin.

Na život bez policistů v budkách si zvykli i zákazníci dopravních společností. Ty si totiž svůj výrobní model často nastavily tak, že očekávají dodávku zboží na linku v přesný čas. Kontrolami a jejich nevyzpytatelnou délkou by musely tento model zřejmě opustit a vybudovat si mezisklady – a to není zadarmo. Typickým příkladem jsou automobilky.

Dopravci si návrat ke kontrolám neumějí představit. „Celý byznys už je nastaven tak, že se nikde na hranicích nečeká,“ řekl již v září, po krátkém uzavření německo-rakouské hranice Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia.

Export v ohrožení

Za velké riziko považuje návrat kontrol i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. „Rozumím požadavkům občanů na bezpečnost, je potřeba, aby Evropa bránila vnější hranice Schengenu, ale uvnitř umožnila volný pohyb,“ uvedl. „Uprchlická krize ohrožuje Schengen a volný pohyb zboží. I kdyby to v první fázi mělo znamenat jen kontroly lidí, tak to přinese zdržování na hranicích. Celá řada firem potřebuje přechody přejíždět plynule, a ne tam stát tři až pět hodin. Už samotné kontroly lidí by tak určitě měly negativní dopad na českou ekonomiku,“ poznamenal český ministr.

Česko by vzhledem ke své závislosti na exportu pocítilo potíže více než některé jiné země. Hraniční kontroly by navíc přišly v době, kdy ekonomika v Evropě roste a je potřeba čím dál více kamionů a řidičů.

Velký nárůst přepravy dokládají v Česku data za mýtný systém, stát vybírá od kamionů nejvíce peněz v historii.

Autoři: ,


Témata: Euro, kamion




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.