Restaurace U Trpaslíka (Plzeň). V kuchyni provozovny inspekce zjistila celou...

Restaurace U Trpaslíka (Plzeň). V kuchyni provozovny inspekce zjistila celou řadu hygienických nedostatků. Plochy kolem digestoře byly znečištěny stékajícím olejem a jeho kondenzátem, strop nad sporáky byl silně znečištěný tukem i prachem a byl poškozený olupující se omítkou. Zařízení jako sporák a mikrovlnná trouba byly narezlé a kolem pracovních ploch se nacházely zbytky potravin z předchozí přípravy pokrmů. | foto: Státní zemědělská a potravinářská inspekce

Restaurace jsou horší než obchody. Kontrolami neprošla třetina z nich

  • 211
Kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) za loňský rok odhalili nedostatky v třetině kontrolovaných restaurací. Gastronomii tak považují za nejproblematičtější segment před řetězci a výrobou. Kvůli neakceptovatelným hygienickým podmínkám uzavřeli na místě 144 provozoven.

Inspekce loni dohromady prověřila celkem 15 051 takzvaných „prostorů společného stravování“. Špínu, prošlé potraviny, škůdce nebo plísně odhalila v 4 832 z nich. Celkem tedy nebylo v pořádku 32 procent kontrolovaných restaurací. V oblasti maloobchodu to bylo 26 procent, ve výrobě 19 a ve velkoskladech 6 procent.

Předpisy přitom porušovaly všechny kategorie restaurací. Mezi trestanými jsou asijská bistra, herny, ale i zámecké restaurace, pizzerie a cukrárny, které na první zdání budí dojem seriózního podniku. Vůbec nejznámějším uzavřeným provozem bylo proslulé lahůdkářství Jan Paukert v Praze na Národní třídě. Výsledky zveřejnila inspekce na svém webu Potraviny na pranýři, kde zavedla novou sekci provozovny.

Kompetenci prověřovat gastronomii získala SZPI teprve loni. Podle ředitele odboru kontroly Jindřicha Pokory ji v prvním roce šlo především o to, provést v gastronomii „úklid“ a zaměřila se proto především na oblast hygieny. I když s nedostatky počítali, výsledek je překvapil. „Radě provozovatelů chybí elementární povědomí o pravidlech udržování čistoty,“ říká Pokora.

Právě zanedbávání základního úklidu bylo hlavním prohřeškem. Mastnota, nánosy prachu a zbytky v kuchyni objevili v řadě provozů. V jedné pizzerii na severní Moravě pak zjistili 16 druhů prošlých sýrů, který provozovatel nadále využíval při přípravě pokrmů. Často chyběl také přívod teplé vody, ve skladovacích prostorách byla plíseň a živí i mrtví hlodavci a hmyz. „Někteří provozovatelé prováděli rekonstrukci za chodu, což je nepřípustné,“ dodal další příklad Pokora.

Je podle vás výše pokut udělovaných restauracím dostatečná?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 21. února 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 2368
Ano
Ano 122

Kvůli rozšíření povinností nabrala SZPI desítky nových zaměstnanců a rozdala také pokuty v rekordní výši. Zatímco v roce 2014 udělila sankce v souhrnné výši 99,4 miliony korun, loni to bylo 141 milionů.

Podle Pokory však nejde veškerý nárůst udělených pokut za restauracemi. Výše sankce se odvíjí od velikosti firmy a také toho, zde jde o první či opakovaný prohřešek. Jelikož SZPI restaurace loni pokutovala vůbec poprvé a ve srovnání s obchodními řetězci jde o relativně malé firmy, pohybovaly se i udělené tresty na nižších úrovních.