Psycholog Jan Ženatý z konzultační firmy QED Group. | foto: František Birnbaum

Poradci v oboru psychologie učí byznysmeny jak číst lidské emoce

  • 26
Nakrčení obočí nebo úšklebek, které trvají zlomek sekundy a značí hněv a pohrdání. Všimnout si jich při obchodním jednání, ve kterém jde o miliardy, může mít rozhodující význam. Psycholog Jan Ženatý učí byznysmeny, jak tuto schopnost ovládnout.

Konzultační firma QED Group se zabývá tím, aby firmy fungovaly po lidské stránce - dává dohromady funkční týmy a zdokonaluje jednotlivé pracovníky - koučováním a tréninky takzvaných měkkých dovedností.

Jedním z nejnovějších školení, které od ledna začne nabízet, je takzvaná Ekmanova metoda.

Ta umožňuje číst z tváře skryté emoce a odhalovat lži. Psycholog Jan Ženatý má jako jediný v Česku certifikát na její školení.

„I když jste profesionální pokerový hráč a snažíte se neukázat radost z dobré karty, tak vám radost stejně probleskne v obličeji jako takzvaný mikrovýraz,“ říká.

Klienty učí tyto pohyby v tváři trvající zlomek sekundy zachytit a rozluštit jejich význam.

Využít se to dá ve velkém byznysu - když právníci jednají o nákupu a prodeji celých firem a háže se miliardami, když firma hledá nového manažera nebo specialistu nebo když pojišťovna šetří pojistnou událost a má podezření na podvod.

QED Group

Českou konzultační firmu založil Radvan Bahbouh, jeho společník je Nikolaos Balamotis, bývalý šéf kavárenské sítě Coffeeheaven (koupil ji Costa Coffee). Jan Ženatý (29) ve společnosti působí jako vedoucí konzultantů.

Jan Ženatý vystudoval psychologii na Karlově universitě, kde si dělá i doktorát a už devátým rokem pracuje pro QED. Učí také chůzi po žhavém uhlí a má medaile z amatérských soutěží mistrovství republiky v plnokontaktních zápasech supertěžké váhy.

Firma má obrat 36 milionů a v roce 2014 zaměstnávala 15 lidí, pracovala pro Vodafone, Pernod Ricard, Hewlett Packard nebo T-mobile.

Kromě atraktivní novinky firma QED Group také dělá takzvané sociomapování. Zkoumá, jak spolu lidé ve firmě komunikují, jak si navzájem důvěřují, kdo má ke komu blízko a kde to skřípe. Využila jí například v projektu Mars 500 v roce 2010 (www.mars500.cz), kdy se simuloval let na Mars a šest kosmonautů spolu strávilo 520 dní v uzavřeném prostoru.

„Sociomapy tím analyzují komunikaci v týmu. Mapujeme vývoj vztahů a umíme odhadnout, že když se dva lidi, kteří byli blízko, začnou oddalovat, je tam výrazná pravděpodobnost toho, že se schyluje ke konfliktu a podchytit to dřív, než vybouchne,“ vysvětluje psycholog. Metoda sociomapování je český vynález, firma ho prodává v licenci do zahraničí.