Vlaky KTX mohou dosahovat rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Jižní Korea tak vstupuje do elitního klubu zemí s rychlými drahami - je pátou zemí světa po Japonsku, Francii, Německu a Španělsku.
Spojení mezi dvěma největšími korejskými městy Soulem a Pusanem (400 km) se v rychlovlaku zkrátí o 90 minut na méně než tři hodiny.
Projekt má pomoci omezit zácpy na dálnicích a uvolnit klasickou železnici pro dopravu zboží.
Po příjezdu do Pusanu vypukly mohutné oslavy - premiéroví pasažéři do města dorazili po dvou hodinách a čtyřiceti minutách. Dosud cesta trvala čtyři hodiny a deset minut.
Zpáteční cesta trvala pak o 14 minut déle. Cestující museli kvůli menší technické závadě přestoupit do záložní soupravy.
Vlaky KTX, které jsou 388 metrů dlouhé a pojmou 935 cestujících, fungují na stejném principu jako francouzské expresy TGV. Vyrobila je francouzská strojírenská skupina Alstom.
"Jejich dopad na náš život a ekonomiku bude obrovský," míní profesor Korejské národní železniční fakulty Choi Yeon-hye.
Podle něj představovaly rychlovlaky výrazný růstový impuls pro japonskou ekonomiku a podobný efekt se očekává i v případě Jižní Koreje.
Korejské expresy KTX stojí ve stanici Kwangmyong, asi 17 kilometrů jižně od metropole Soulu. (prosinec 2003) |
Jihokorejský rychlovlak KTX se připravuje na odjezd z přístavního města Pusan. (1. dubna 2004) |
Jihokorejský policista kontroluje nástupiště před odjezdem rychlovlaku KTX ze Soulu. (1. dubna 2004) |
Jihokorejský železničář mává rychlovlaku KTX, který 1. dubna 2004 poprvé vyjel na trať Soul-Pusan. |