Čung právě zvažuje, kam umístí nový evropský závod na výrobu automobilů, a plánované průmyslové zóny kolem Ostravy patří podle ministra průmyslu Milana Urbana v konkurenci s Polskem a Slovenskem mezi favority.
Premiér Jiří Paroubek včera před schůzkou s vedením automobilky agentuře ČTK řekl, že Česko má o korejskou investici velký zájem. Po jednáních však ani on, ani další vládní ani krajští úředníci nechtěli podrobně mluvit.
"Mám z jednání s nimi dobrý dojem," hýřil optimismem moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský poté, co se Korejci proletěli nad nabízenými pozemky vrtulníkem.
Tošenovský, který je známým odpůrcem dopředu připravovaných průmyslových zón ve svém kraji, však bude muset ještě hodně zapracovat na tom, aby nový závod nabízející tisíce nových pracovních míst nakonec zakotvil na severu Moravy.
Region nemá pro tak velkého investora k dispozici připravený vhodný pozemek. Česko Korejcům nabízí lokality v Dolní Lutyni u Bohumína, v Mošnově nebo v Nošovicích na Ostravsku a také v Holešově na Zlínsku. Žádná z nich však není v takovém stavu, aby na ní mohli Korejci podle svých úmyslů již na jaře začít stavět.
Korejci chtějí být blízko KIA
Korejce na sever Moravy láká hlavně blízkost k dceřiné automobilce KIA, která se staví ve slovenské Žilině, vzdálené necelou stovku kilometrů od Ostravy. Obě automobilky by pak mohly společně užívat zázemí stejných dodavatelů.
Automobilka má podle šéfa vládní agentury CzechInvest Radomila Nováka vyrábět 300 tisíc aut ročně a zaměstná nejméně tři tisíce lidí. V návazných dodavatelských firmách by podle odhadů vzniklo dalších devět tisíc míst. V regionu, kde žije téměř sto tisíc lidí bez práce, by taková investice už byla znát.
Korejští manažeři však na stavbu závodu, pro který potřebují zhruba 200 hektarů, pospíchají. Stavět chtějí už na jaře. "Lokality v Dolní Lutyni, Nošovicích i v Mošnově jsme schopni do jara ke stavbě připravit," říká mluvčí Krajského úřadu v Ostravě Šárka Swiderová. Lidé, zasvěcení do poměrů kolem nich, jsou však skeptičtější.
"O Lutyni může mít investor v této fázi těžko vážný zájem, na Evropské komisi leží stížnost ekologického sdružení Arnika," řekl zdroj z krajského zastupitelstva.
Problémy jsou i v Nošovicích, kde scelení pozemků pro továrnu brání pás půdy uprostřed budoucí průmyslové zóny. Ten patří místnímu zemědělskému družstvu, jež na něm pěstuje zelí.
"Dvakrát se tu otočil a letěl pryč," říká o návštěvě šéfa automobilky Čunga jeden ze starousedlíků v Nošovicích, od něhož patrně bude stát potřebovat vykoupit pozemky.
Rozhodl se, že prodá - už dřív mu úředníci nabízeli kolem 4 milionů korun -, ale sousedi podle něho neprodají.
"Prodat to nechceme, peníze nám jsou k ničemu. Byli bychom snad ochotni jednat o výměně za jinou stejně kvalitní půdu, ale tak daleko v jednání nejsme," řekl předseda družstva Jiří Vícha. Vlastnická práva nejsou zcela vyřešena ani v Mošnově či v Holešově.
Šéf automobilky Čung také jednal o podmínkách investice s vládami v Polsku a v Maďarsku. Konečné rozhodnutí o místu investice má padnou začátkem října.