ČTĚTE TAKÉ:
První slovenská kia vyjede už letos
"Pan ministr Urban ve čtvrtek prezentoval korejské straně naši finální nabídku a očekáváme, že do konce měsíce by se k ní měli vyjádřit," řekl iDNES šéf CzechInvestu Tomáš Hruda.
Hruda: Je to dobrý kompromis
Finální nabídka představuje souhrn všech věcí, které by se mohly investice týkat. Z hlediska české strany je konečná a rozhodnutí je nyní pouze na Korejcích. Vzhledem k tomu, že se jedná o investici v řádek desítek miliard korun, jsou ale strany, které se jednání účastní, na vyjádření poměrně skoupé.
"Základem je, aby podmínky, které byly vyjednány, byly výhodné pro obě strany. Myslím, že ani jedna strana si nemůže dovolit prohrát ani vyhrát. Vždy je to nějaký kompromis a myslím si, že pro Českou republiku je to velice dobrý kompromis," řekl Hruda. Blíže se k podmínkám, které teď Korejci pročítají, ale vyjádřit nechtěl.
Co se tedy ve smlouvě skrývá, se veřejnost dozví, až poté, co na nich zaschne korejský inkoust. Podle CzechInvestu se ale zdaleka nejedná jen o daňové úlevy a jiné investiční pobídky. Smlouva obsahuje i vyčíslení ekologický dopadů, otázky dopravy či se vyjasňují kompetence - co musí udělat samotný investor, co připadne na kraj.
Na Slovensku Korejci spokojení nejsou
Korejci loni investovali i na Slovensku. Zdejší investice se ale od počátku potýká s velkými problémy. Největší starosti investorovi i slovenské vládě způsobili majitelé půdy, kteří nechtěli prodat svoje pozemky. Kia není spokojená. Podporu slovenské vlády považuje za nedostatečnou, kabinet prý neplní závazky. Kia proto uvažuje i o arbitráži či mezinárodní žalobě, uvedla ČTK.
Automobilce například vadí, že výkup pozemků se zpozdil o víc než 17 měsíců, připomněl portál Pravda.sk. Rozhořčilo ji i zamítnutí státní pomoci pro dodavatele. - více zde
Podle CzechInvestu se ale v Česku něco podobného stát nemůže. V ČR existuje zákon, který přesně stanovuje jak benefity, tak případné sankce. Na Slovensku šlo pouze o individuální dohodu mezi oběma stranami, uvedla Alžběta Honsová z tiskového oddělení CzechInvestu.
"V České republice máme doposud poměrně dobrý zvyk, že přísliby, které dáme, plníme. Právě proto jsou ta jednání tak složitá, protože nechceme slíbit něco, co bychom později nebyli schopni dodržet," dodal k tomu Hruda.
Pokud Hyundai zvolí Česko, vyroste nová továrna v průmyslové zóně Nošovice v Moravskoslezském kraji. Hyundai chce do stavby nové továrny investovat zhruba miliardu eur (29 miliard korun) a ročně vyrábět asi 300 tisíc vozidel. Zaměstnat má tisíce lidí.