Evropským prodejům dál vládne koncern Volkswagen, jeho čtyři hlavní značky prodaly v lednu 240 tisíc aut. Největší skok - o 10,5 % zaznamenala v koncernu Škoda Auto. Její růst je v absolutním počtu registrovaných aut i jeden z největších mezi ostatními značkami, vyplývá z lednových výsledků Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).
Velké problémy mají nadále tradiční evropské značky Fiat, Peugeot či Renault, všechny zaznamenaly pád o více než deset procent, Renault dokonce o čtvrtinu.
Firmy čím dál hůře zvládají nastupující korejskou konkurenci, především kvůli vysokým nákladům na výrobu. Například provozní šéf Renaultu Carlos Tavares si tento týden postěžoval, že výrobní náklady na malé auto ve Francii jsou o 1 300 euro vyšší než v Turecku.
Potíží tradičních evropských značek využívá hlavně korejská konkurence. Hyundai za minulý měsíc vyrostl o 17 % a počtem prodaných aut už dohání v Evropě japonský Nissan. Kia přidala v lednu dokonce třicet procent, poprvé v prodejích v Evropě už například předstihla Seat. Analytici očekávají, že podíl korejských značek ještě poroste.
Propad tradičních značek souvisí i s krizí jejich trhů: největší poklesy zaznamenaly automobilky právě ve Francii a Itálii. Největší evropský trh - Německo - stagnuje. "Ačkoliv z lednových výsledků je obtížné sledovat dlouhodobé trendy, odraz nejisté situace v eurozóně je více než patrný. Pokračuje tak trend z předchozích měsíců," komentoval výsledky Jan Linhart z KPMG.