Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát křísí plány na tunel Praha - Beroun, stará trať se rozpadá

  4:59
Přestože se v Česku investovaly miliardy do modernizace lokálních železničních tratí, hlavní tah do Německa z Prahy přes Beroun zůstává velkých vylepšení jaksi ušetřen. Jen na trase Praha - Beroun loni došlo ke dvěma stovkám poruch na zabezpečovacích zařízení, často tudy vlaky musí jezdit omezenou rychlostí.

ilustrační snímek | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Stěží najdete v Česku místo, kde by vlaky nabíraly zpoždění tak často kvůli technické závadě na trati. Počty cestujících ve vlacích mezi Prahou a Berounem neustále rostou, České dráhy v posledních letech zlepšily kvalitu vozů, jenom trať stále připomíná spíše počátky budování železnice než moderní infrastrukturu.

Spolehlivější cestování je přitom v nedohlednu. Letos čekají cestující především výluky, zásadnější modernizace nastane nejdříve v roce 2025. Jde přitom o úsek evropského tranzitního koridoru, kterému by měl stát dát prioritu.

Jen loni zaznamenala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mezi smíchovským nádražím a Berounem přes 200 poruch zabezpečovacích zařízení, 82 mimořádných výluk kvůli stavu kolejí (například lom koleje), dalších 36 závad bylo na trolejovém vedení. Kvůli špatnému stavu hlavní koridorové trati musí vlaky jezdit na některých místech padesátkou.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové neeviduje správce železnice větší množství závad v porovnání s jinými tratěmi. Závady však více obtěžují cestující. „Rozdíl je v dopadu mimořádností na dopravu, neboť u takto vytížené tratě máme v případě jednokolejného provozu poměrně větší vzdálenosti na křížení vlaků,“ vysvětlila Šubová.

Počet závad na trati v roce 2016

118 - závad traťových zabezpečovacích zařízení (poloautoblok) a přejezdových zabezpečovacích zařízení (poruchy zabezpečovacích zařízení v mezistaničním úseku)

85 - poruch staničních zabezpečovacích zařízení

82 - mimořádných výluk kolejí z důvodu lomu či jiné závady v geometrické poloze kolejí

22 - závad trolejového vedení

14 - výpadků napájení trolejového vedení z napájecí stanice

Pozn.: závady, které měly vliv aspoň na provoz jednoho vlaku
Pramen: SŽDC

Cestující často nerozeznávají důvody zpoždění a automaticky házejí vinu na České dráhy. Ty jsou v tom však ve většině případů nevinně. I když je už dnes kapacita trati prakticky přetížená, stát hodlá provoz ještě zahustit. Od prosince mají na trase jezdit nové expresní vlaky Praha–Plzeň.

Jen mezi Prahou a Berounem projede v osobních vlacích podle statistik Ropidu 25 tisíc lidí denně. Jde totiž o trať, kde vlak umí být při cestě do centra hlavního města rychlejší a pohodlnější než auto. Pokud tedy zrovna nestojí kvůli závadě.

„Technické závady na trati se opakují, SŽDC se v rámci opravných prací snaží udržet trať v přijatelném technickém stavu,“ říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

SŽDC dříve přemýšlela o tunelu, který by propojil Prahu s Berounem vysokorychlostní tratí. Myšlenka na něj padla, a tak vlaky stále jezdí sice malebným, ale pro rychlejší jízdu nevyhovujícím údolím Berounky.

SŽDC se přitom zaseklo v začarovaném kruhu. Chce trať modernizovat, jenže naráží na odpor některých obcí, které se obávají většího provozu. „A tak probíhají každoroční nekonečné opravy,“ říká Drápal.

Pro cestující na této trati může být nepochopitelné, že se v Česku investovaly miliardy korun do modernizace lokálek, zatímco hlavní tah zůstává bez zlepšení. „Nejedná se o upřednostňování jiných akcí,“ vysvětlila Šubová. Podle ní jde o problém se získáním souhlasného stanoviska vlivu na životní prostředí, výraznou roli hraje rovněž zmíněný odpor obcí a jejich občanů proti modernizaci.

Varianta tunel se vrací

Ministerstvo dopravy na začátku roku zveřejnilo materiál, podle nějž by měla být trať uvedena do lepšího stavu v roce 2025. Nejprve půjde o modernizaci současné trasy, ve druhé fázi bude potřeba na řadě míst vybudovat trať novou, protože pouhé úpravy nemohou zajistit požadovaný objem provozu.

Na první části zlepšení se má začít pracovat příští rok. Ve hře do budoucna je opět tunel do Berouna. „Dálková doprava bude výhledově vedena v úseku Praha–Beroun v nové, převážně tunelové trase,“ prohlašuje Šubová. Už letos chce SŽDC vypsat studii proveditelnosti. Současná modernizovaná trať bude sloužit regionální dopravě.

SŽDC chystá letos větší výluku od konce dubna do poloviny června, kdy bude měnit kolejnice mezi smíchovským nádražím a Radotínem. Ve druhé půlce roku pak má proběhnout oprava mostu mezi Dobřichovicemi a Řevnicemi, kde je již delší dobu rychlostní omezení. Již v půlce dubna navíc začne více než dvouměsíční výluka jedné koleje mezi Karlštejnem a Berounem, která povede k nahrazení některých vlaků autobusy.

Podle náměstka generálního ředitele pro řízení provozu SŽDC Josefa Hendrycha by bylo řešením elektrifikovat druhou trať z Berouna přes Rudnou do Prahy. Ta prošla sice nedávno nákladnou rekonstrukcí, ale zůstala nadále bez „drátů“. Mohla by tak být alternativou pro případ problémů na trati podél Berounky. „Dopravci nemají k dispozici tolik motorových lokomotiv, aby se daly použít okamžitě,“ vysvětlil Hendrych.

Jenže takový plán naráží na jiný problém: trať se opravovala z evropských peněz, takže výraznější zásah kvůli pravidlům dotací není 10 let možný. Přes Rudnou by ale mohly začít jezdit rychlíky do Písku a Českých Budějovic.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...