Koupit si dárkový balíček, v němž je zabalen šampon spolu se sušenkami - takový, jaký nabízely nedávno obchodní domy Tesco -, však mnozí zákazníci neváhají. Je u něj totiž kouzelné slůvko: AKCE. A celý balíček stojí tolik, na kolik by jinde přišel samotný šampon. Slova "akce" či "akční cena" pohnou k akci i toho, kdo jinak nákup pečlivě rozmýšlí. Neváhat, nepřemýšlet a brát, dokud jsou, vždyť stejné balíčky má ve vozíku skoro každý. Že si hlavu myjete jiným šamponem? Nebo že vám zrovna tyhle sušenky nechutnají? Nebo že by sušenky mohly mít mýdlovou chuť? Nevadí, jako dárek pro tchyni to postačí. Vždyť je to se slevou. Za cenu jednoho výrobku získáte dva. Stejně tak jindy za cenu lahve vína koupíte ještě lahev olivového oleje. Za cenu jedné konzervy hned dvě. Za cenu jehly navíc nit. Teprve doma zjistíte, že jste koupili dva balíčky prošlých keksů, mazaně zabalených tak, aby datum nebylo vidět. Nebo že druhá část balíčku má cenu té pentličky, kterou je dárek převázán. Jistě, obchodníci budou vždy tvrdit, že akce dělají proto, aby přilákali zákazníky, že je to forma, jak zviditelnit určitý produkt nebo firmu, a že na ně doplácejí, protože nabízejí zboží pod cenou. Asi tomu tak v mnoha případech skutečně je, ale v některých dalších je důvod jediný: zbavit se jinak neprodejného zboží. Buď proto, že ho je najednou ve skladech moc, nebo že o ně není zájem, a ti nejprotřelejší obchodníci se v akci snaží dokonce prodat zboží, které by na pultech být vůbec nemělo. Buď proto, že má své dny za sebou, nebo není tak docela v pořádku. Ať už je důvod "akcí" jakýkoliv, zákazníkům by neškodilo, kdyby dřív, než akční balíček uloží do vozíku, trochu popřemýšleli, jestli ho vůbec potřebují. A potravinářským inspektorům, kdyby akcím v supermarketech věnovali víc pozornosti. Určitě by sem tam narazili na nějaké ty nepravosti. Šamponovo-sušenkový balíček by k nim však podle všeho nepatřil. Žádný zákon totiž něco takového neodmítá. "Potraviny a nepotravinářské výrobky mohou být zabaleny spolu jen v případě, že se vzájemně neovlivní," vysvětluje tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce Daniela Kolejková. Jaké to jsou případy, však už žádný předpis neříká. Balit potraviny dohromady s kosmetikou považuje za nevhodné vedoucí senzorické laboratoře Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Helena Valentová: "Zvláště potraviny obsahující tuk, a takové jsou i sušenky, přejímají pachy. Neměly by stát ani vedle kosmetiky na regále v obchodě."
Kouzelné slovo: AKCE
Koupit si dárkový balíček, v němž je zabalen šampon spolu se sušenkami - takový, jaký nabízely nedávno obchodní domy Tesco -, však mnozí zákazníci neváhají. Je u něj totiž kouzelné slůvko: AKCE. A celý balíček stojí tolik, na kolik by jinde přišel samotný šampon. Slova "akce" či "akční cena" pohnou k akci i toho, kdo jinak nákup pečlivě rozmýšlí. Neváhat, nepřemýšlet a brát, dokud jsou, vždyť stejné balíčky má ve vozíku skoro každý. Že si hlavu myjete jiným šamponem? Nebo že vám zrovna tyhle sušenky nechutnají? Nebo že by sušenky mohly mít mýdlovou chuť? Nevadí, jako dárek pro tchyni to postačí. Vždyť je to se slevou. Za cenu jednoho výrobku získáte dva. Stejně tak jindy za cenu lahve vína koupíte ještě lahev olivového oleje. Za cenu jedné konzervy hned dvě. Za cenu jehly navíc nit. Teprve doma zjistíte, že jste koupili dva balíčky prošlých keksů, mazaně zabalených tak, aby datum nebylo vidět. Nebo že druhá část balíčku má cenu té pentličky, kterou je dárek převázán. Jistě, obchodníci budou vždy tvrdit, že akce dělají proto, aby přilákali zákazníky, že je to forma, jak zviditelnit určitý produkt nebo firmu, a že na ně doplácejí, protože nabízejí zboží pod cenou. Asi tomu tak v mnoha případech skutečně je, ale v některých dalších je důvod jediný: zbavit se jinak neprodejného zboží. Buď proto, že ho je najednou ve skladech moc, nebo že o ně není zájem, a ti nejprotřelejší obchodníci se v akci snaží dokonce prodat zboží, které by na pultech být vůbec nemělo. Buď proto, že má své dny za sebou, nebo není tak docela v pořádku. Ať už je důvod "akcí" jakýkoliv, zákazníkům by neškodilo, kdyby dřív, než akční balíček uloží do vozíku, trochu popřemýšleli, jestli ho vůbec potřebují. A potravinářským inspektorům, kdyby akcím v supermarketech věnovali víc pozornosti. Určitě by sem tam narazili na nějaké ty nepravosti. Šamponovo-sušenkový balíček by k nim však podle všeho nepatřil. Žádný zákon totiž něco takového neodmítá. "Potraviny a nepotravinářské výrobky mohou být zabaleny spolu jen v případě, že se vzájemně neovlivní," vysvětluje tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce Daniela Kolejková. Jaké to jsou případy, však už žádný předpis neříká. Balit potraviny dohromady s kosmetikou považuje za nevhodné vedoucí senzorické laboratoře Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Helena Valentová: "Zvláště potraviny obsahující tuk, a takové jsou i sušenky, přejímají pachy. Neměly by stát ani vedle kosmetiky na regále v obchodě."
Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?
V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...
Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho
Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové
Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...
Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod
Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...
Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren
Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...
Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé
Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...
Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala
Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...
Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě
Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...