Kouzelné slovo: AKCE

Asi by se vám nelíbilo, kdyby v samoobsluze leželo mýdlo vedle housek nebo prášek na praní vedle cukru.
Asi by se vám nelíbilo, kdyby v samoobsluze leželo mýdlo vedle housek nebo prášek na praní vedle cukru. Pomysleli byste si něco o podivných "pořádcích" a šli jinam, kde mají potraviny a drogistické zboží každé své místo.

Koupit si dárkový balíček, v němž je zabalen šampon spolu se sušenkami - takový, jaký nabízely nedávno obchodní domy Tesco -, však mnozí zákazníci neváhají. Je u něj totiž kouzelné slůvko: AKCE. A celý balíček stojí tolik, na kolik by jinde přišel samotný šampon. Slova "akce" či "akční cena" pohnou k akci i toho, kdo jinak nákup pečlivě rozmýšlí. Neváhat, nepřemýšlet a brát, dokud jsou, vždyť stejné balíčky má ve vozíku skoro každý. Že si hlavu myjete jiným šamponem? Nebo že vám zrovna tyhle sušenky nechutnají? Nebo že by sušenky mohly mít mýdlovou chuť? Nevadí, jako dárek pro tchyni to postačí. Vždyť je to se slevou. Za cenu jednoho výrobku získáte dva. Stejně tak jindy za cenu lahve vína koupíte ještě lahev olivového oleje. Za cenu jedné konzervy hned dvě. Za cenu jehly navíc nit. Teprve doma zjistíte, že jste koupili dva balíčky prošlých keksů, mazaně zabalených tak, aby datum nebylo vidět. Nebo že druhá část balíčku má cenu té pentličky, kterou je dárek převázán. Jistě, obchodníci budou vždy tvrdit, že akce dělají proto, aby přilákali zákazníky, že je to forma, jak zviditelnit určitý produkt nebo firmu, a že na ně doplácejí, protože nabízejí zboží pod cenou. Asi tomu tak v mnoha případech skutečně je, ale v některých dalších je důvod jediný: zbavit se jinak neprodejného zboží. Buď proto, že ho je najednou ve skladech moc, nebo že o ně není zájem, a ti nejprotřelejší obchodníci se v akci snaží dokonce prodat zboží, které by na pultech být vůbec nemělo. Buď proto, že má své dny za sebou, nebo není tak docela v pořádku. Ať už je důvod "akcí" jakýkoliv, zákazníkům by neškodilo, kdyby dřív, než akční balíček uloží do vozíku, trochu popřemýšleli, jestli ho vůbec potřebují. A potravinářským inspektorům, kdyby akcím v supermarketech věnovali víc pozornosti. Určitě by sem tam narazili na nějaké ty nepravosti. Šamponovo-sušenkový balíček by k nim však podle všeho nepatřil. Žádný zákon totiž něco takového neodmítá. "Potraviny a nepotravinářské výrobky mohou být zabaleny spolu jen v případě, že se vzájemně neovlivní," vysvětluje tisková mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce Daniela Kolejková. Jaké to jsou případy, však už žádný předpis neříká. Balit potraviny dohromady s kosmetikou považuje za nevhodné vedoucí senzorické laboratoře Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Helena Valentová: "Zvláště potraviny obsahující tuk, a takové jsou i sušenky, přejímají pachy. Neměly by stát ani vedle kosmetiky na regále v obchodě."