Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kraje kvůli miliardám na autobusy křísí „ČSAD“, končí výjimky na smlouvy

  5:00aktualizováno  5:00
Konec výjimek na smlouvy s autobusovými dopravci bez soutěží rozděluje dopravce a kraje. Někde vymýšlejí finty, jak výběrová řízení obejít. Například Ústecký kraji založí novou firmu, která zajistí krajskou dopravu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Kraje ročně zaplatí autobusovým dopravcům přes pět miliard korun za to, že pro ně zajišťují dopravu na ztrátových regionálních linkách. Většina těchto peněz končí u­ dopravců, kteří mají smlouvy bez soutěže. To má být po roce 2019 minulostí, protože skončí desetiletá výjimka.

Termín však začíná děsit nejen dopravce, ale i kraje. Řada soutěží totiž skončila v patu u antimonopolního úřadu, například v Libereckém kraji nového provozovatele hledají přes pět let. I proto se objevují kraje, které zvažují vlastní firmu.

Zatím nejdál s touto myšlenkou pokročili v Ústeckém kraji, kde zastupitelstvo v pondělí schválilo plán postavit zcela novou firmu na krajskou dopravu.

Konec vyjednávání se soukromníky. Ústecký kraj založí dopravní podnik

„Kraji to umožní flexibilněji reagovat na měnící se poměry, umožní lépe řídit a kontrolovat zajišťování dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji, aniž by došlo k významnějšímu nárůstu nákladů na zajištění dopravní obslužnosti,“ uvedl kraj v­ důvodové zprávě.

Podle informací MF DNES byl hlavním důvodem k založení krajské firmy hlavně strach z toho, že se nepodaří dopravce vysoutěžit včas. Ústecký kraj přitom má se soutěžemi dobrou zkušenost, všechny smlouvy jako jeden z mála krajů vysoutěžil.

Česká Lípa zvažuje společný podnik s dopravcem

V poslední době se mezi dopravci stalo módou, že se tendry napadají. I kvůli tomu, aby se stávající dopravci udrželi u smluv. Současný vývoj navíc prakticky zastavil proces skupování firem, který trval několik let. Pro nového majitele je klíčová dlouhodobá smlouva, tu ale firmy nemají.

Dopravci se obávají, že se krajem vlastněná dopravní firma stane standardem i v jiných krajích. Poukazují především na to, že soukromí dopravci jsou efektivnější.

S podobnou myšlenkou si totiž pohrávají i jiné kraje, například Liberecký nebo Plzeňský. „Chceme se rozhodnout do měsíce. Varianta vlastního dopravce i soutěží má své výhody i nevýhody, teď jsem k vlastnímu dopravci ale spíše skeptický,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Smlouva s firmou, kterou vlastní přímo kraj či město, je jednou z výjimek, kdy zadavatelé nemusí provoz autobusů soutěžit. Další z výjimek je smlouva s dopravcem, který má do 23 autobusů. Této možnosti chtějí využít i velcí hráči.

Například v České Lípě přesvědčila firma Busline místní radní, aby začali řešit variantu společného podniku, v kterém by město mělo 20 procent. Mělo by však jen 23 autobusů, čímž by splnilo podmínku výjimky, a Busline by zůstal kontrakt na MHD bez soutěže. Plány má tento týden znovu řešit zastupitelstvo.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Češi znovuobjevují autobus do Chorvatska, dopravci přidávají posily

Nové přímé autobusové linky mezi Českem a chorvatskými letovisky u Jaderského moře našly rychle tolik zákazníků, že je oproti původnímu jízdnímu řádu dopravci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.