Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kraje dají drahám 150 miliard bez soutěže

  3:05aktualizováno  3:05
Krajské sociálnědemokratické vlády začínají přihrávat Českým drahám velmi jistý byznys nejméně na deset let dopředu. Bez jakékoliv soutěže postupně uzavírají dlouhodobé smlouvy, ve kterých drahám garantují, že jim za deset let v součtu zaplatí kolem sta miliard.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů | foto: Radek Miča, MAFRA

Většina smluv počítá i s opcí na prodloužení o dalších pět let, díky kterým by dráhy měly včetně každoročního navýšení o inflaci jistých 150 miliard korun.

Po dostavbě temelínské jaderné elektrárny tak jde o druhou největší veřejnou zakázku, přesto budí zdaleka menší rozruch než například menší tendr na odstraňování ekologických škod.

"Na deset až patnáct let se trh regionálních železnic zcela uzavře," říká Petr Kadeřávek z odborného časopisu Železniční magazín. To se nelíbí soukromým dopravcům, kteří už chystají protesty.

Krajské vlády teď finišují dojednávání smluv, ve většině je budou v příštích třech týdnech schvalovat zastupitelé. Tlačí na ně především Asociace krajů ČR, především její místopředseda a pardubický hejtman Radko Martínek. Ten nechce o konkurenci na železnici nic slyšet.

Hejtmani: Je to výhodnější

Kraje se hájí, že dlouhodobé smlouvy jsou lepší a že do roku 2019 jim obejití soutěží umožňují evropské předpisy. "Pro kraje je to teď to nejvýhodnější, co mohou udělat. Dlouhodobou smlouvou jsme se dostali s cenou mnohem níže," tvrdí náměstek hejtmana pro dopravu ve Středočeském kraji Robin Povšík (ČSSD).

Stát letos přidal krajům peníze, které jim chyběly na regionální vlaky, a slíbil jim je až do roku 2019. Navíc i přes státní injekci čeká od prosince cestující omezení spojů až o desetinu.

Ze soutěží vycouvaly i ty kraje, které je již vyhlásily. Minulý týden například Plzeňský kraj bez udání důvodů zrušil soutěž na tři regionální tratě, kam se přihlásilo několik soukromých dopravců – namísto toho oznámil, že uzavře dlouhodobou smlouvu s drahami.

Kraje však obejitím soutěží nezjistí, zda jim někdo jiný nemůže nabídnout levnější a výhodnější podmínky. V Plzni přitom soukromí dopravci nabídli lepší cenu než dosud ČD.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Po kauze společnosti Včelpo s ukrajinským medem, nakupuje čím dál víc zákazníků...
Veterináři pozastavili činnost Včelpu, který prodával med s antibiotiky

Jihomoravští veterináři nepravomocně pozastavili činnost společnosti Včelpo, kterou vlastní Český svaz včelařů. Firma se proti rozhodnutí odvolala, případ...  celý článek

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.