Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraje otálí s tendry. Místo nich prodlužují smlouvy s Českými drahami

  10:00aktualizováno  10:00
České dráhy (ČD) začaly přesvědčovat kraje, od nichž každým rokem dostávají přes osm miliard korun, že tendry na provozovatele regionálních vlaků jsou zbytečné. Zatím se jim to daří.

Regionova | foto: České dráhy

Kraje buď smlouvy prodlužují, nebo otálejí s vypisováním veřejných soutěží na provozování vlaků. Za pár let jim tak nezbude nic jiného než smlouvy prodloužit bez soutěže právě s Českými drahami.

Není divu, že se ČD snaží. Krajské peníze tvoří téměř polovinu všech příjmů, jimiž státní podnik disponuje. A to včetně jízdného.

Českým drahám sice smlouva uzavřená s kraji narychlo v roce 2009 končí až v roce 2019, ale už teď se snaží vyjednat její prodloužení o dalších pět let. A to se nelíbí hlavně soukromým dopravcům.

„Krajům trpělivě vysvětlujeme, že v prosinci 2019 pro ně svět nekončí, protože stávající smlouvy lze prodloužit minimálně o pět let,“ řekl v odborářském týdeníku Obzor náměstek generálního ředitele Michal Štěpán.

MF DNES oslovila s dotazem na budoucnost železnice po roce 2019 všechny kraje. K soutěžím se aktivně staví pouze tři: Jihočeský, Plzeňský a Liberecký. V ostatních krajích analyzují či diskutují.

Některé kraje už smlouvy prodloužily, třeba Moravskoslezský a Karlovarský. Ne však na zajištění všech tras, pouze pro provoz na tratích, kam České dráhy nasadily moderní vozidla. Další kraje podpis zvažují.

„České dráhy tento požadavek vznesly, ale v současné době čekáme s rozhodnutím o smluvních závazcích na vyjádření antimonopolního úřadu,“ řekl Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana. Také v tomto případě by se prodloužení týkalo jen tratí s novými vlaky.

Soutěže přinášejí úspory

V praxi je nicméně jisté, že do roku 2019 se nestihnou objednávky na vlaky znovu vysoutěžit, takže bude pokračovat rozdělování peněz bez soutěží. „Ten, kdo bude chtít nového dopravce po roce 2019, musí již připravovat podklady,“ říká náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl. „V Kraji Vysočina není v současné chvíli rozhodnuto. Smlouva nám umožňuje prodloužení stávající smlouvy o pět let,“ dodal Joukl.

Váhání krajů je o to podivnější, že soutěžení prokazatelně přináší krajům úspory. Liberecký kraj se díky tendrům dostal na nejnižší cenu za kilometr v České republice a zároveň získal moderní vlaky, které k železnici přitáhly nové cestující.

„Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ říká Jan Paroubek ze společnosti National Express.

„Zastupitelé jsou povinni chovat se hospodárně, zde mají šanci ušetřit stovky milionů korun a opravit silnice a parky, stačí když nepodlehnou účelové lobby státních drah jako v roce 2009 a vypíšou tendry,“ komentoval situaci Leoš Novotný z LEO Express.

Kolik dostali dopravci na železnici od krajů

Proti soutěžím vystupují železniční odboráři. Prodlužování smluv má navíc politický rozměr: od loňského roku sedí v představenstvu Českých drah Ludvík Urban, který je současně členem ČSSD. Kraje mají přitom většinou sociálnědemokratické vlády.

Na povinnost krajů soutěžit provoz vlaků po roce 2019 panují různé názory. Podle některých výkladů se soutěžit musí, podle jiných ne. „Krajům v současné době z legislativního hlediska nic nebrání v prodlužování smluv bez zadávacích řízení, tato změna se má objevit až v liberalizačním balíčku za několik let. Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ říká šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Se soutěžemi počítá i ministerstvo dopravy, které ročně posílá Českým drahám čtyři miliardy na rychlíky. První soutěž na rychlíky Plzeň–Most už vypsalo, další dvě hodlá vyhlásit během několika měsíců. Velká část kontraktu ale zůstane po roce 2019 také bez soutěže.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.