Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kraje přijdou o mimořádné peníze na ztrátové spoje, skončí každý osmý

  3:21aktualizováno  3:21
Ministerstvo dopravy chce přispět v příštím roce krajům dvěma miliardami na provoz ztrátových osobních vlaků. I přes tuto dotaci však odhaduje, že jich od prosince vyjede o 12 procent méně.
Ministerstvo dopravy odhaduje, že od prosince vyjede o 12 procent méně osobních vlaků. Ilustrační foto

Ministerstvo dopravy odhaduje, že od prosince vyjede o 12 procent méně osobních vlaků. Ilustrační foto | foto: Martin Adamec, MAFRA

Kraje, které si objednávají téměř výhradně u Českých drah osobní a spěšné vlaky, na jejich provoz ročně přispějí sumou okolo pěti miliard korun.

Drahám to však nestačí – podle nich je ztráta ještě o tři miliardy korun vyšší a provozování regionálních vlaků je tak pro ně ztrátovým byznysem.

V letošním roce zalepilo třímiliardovou díru ministerstvo dopravy mimořádným příspěvkem. Ministr Gustáv Slamečka však říká, že takové řešení už do budoucna opakovat nechce.

"Nový systém by měl být pro kraje motivační. Na každou korunu, kterou zaplatí za regionální vlaky, dostanou od ministerstva příspěvek 27 haléřů," uvedl Slamečka.

Podle něj se bude celkový příspěvek blížit dvěma miliardám a bude tak o 1,2 miliardy nižší než letošní mimořádná dotace. "Propad dopravy by tak měl činit zhruba dvanáct procent," vypočítává Slamečka.

V praxi by to znamenalo, že na koleje od prosince nevyjede každý osmý osobní nebo spěšný vlak.

Podobně chtěl řešit chybějící peníze na osobní vlaky už předchozí ministr Petr Bendl. Ale jím navrhovaný motivační příspěvek byl zhruba o čtvrtinu nižší.

"Netroufám si odhadovat, zda skutečně dojde k takovému omezení dopravy, jak ministerstvo odhaduje," říká k ministerskému návrhu Robin Povšík (ČSSD), radní pro dopravu ve Středočeském kraji.

Právě tento region je po ministerstvu dopravy, které objednává dálkové vlaky, největším zákazníkem Českých drah.

Letos jim platí za provoz ztrátových vlaků 905 milionů korun. "Dráhy ale požadují ještě o 500 milionů korun více," upozorňuje Povšík. Návrh ministerstva se mu zamlouvá – kraje totiž nejsou schopny samy potřebné peníze ve svých rozpočtech najít.

Regiony by neušetřily ani tím, kdyby namísto Českých drah zvolily jiného dopravce. Pokud vypíší výběrové řízení, ve kterém budou po dopravcích požadovat nasazení nových vozů, budou za provoz vlaků doplácet nejméně stokorunu za každý ujetý kilometr. Českým drahám nyní přitom platí okolo 60 korun.

Zatím jediným regionem, který se rozhodl vypsat na větším území soutěž na provozování lokálních vlaků, byl Liberecký kraj. O provozovateli dopravy na třetině krajských tratí by mělo být jasno v nejbližších týdnech.

"My aktuálně spíše zvažujeme uzavření dlouhodobé smlouvy s drahami, která by je zavázala k investicím do nových vlaků. Liberecký kraj totiž na vypsání soutěže pracoval řadu let," uvedl Středočech Povšík.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.