Nejde přitom rozhodně o malé sumy – z krajských rozpočtů dostanou ročně dopravci po celé republice na úhradu ztrát z autobusové dopravy přes čtyři miliardy korun, tedy zhruba polovinu toho, co dostávají České dráhy za regionální vlaky.
Nová pravidla jsou sice na první pohled pro autobusové dopravce výhodná, ale ne všichni jsou spokojení. Cestující totiž budou ve většině případů jezdit s firmami, které od krajů už roky pobírají peníze na základě zvykového práva, místo aby obstály v soutěži s jinými dopravci.
"Stačilo stávající smlouvy prodloužit a připravit se na výběrová řízení podle nového nařízení Evropské unie," říká šéf českého zastoupení společnosti Arriva Ivan Procházka. Firma má v Česku tři dopravní společnosti, hlavně ve středních Čechách. Podle něj jsou smlouvy nevýhodné i pro kraj.
"Je to pro nás výhodnější, snížili jsme náklady ročně o padesát milionů korun," tvrdí naopak náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Kraj sice podepsal desetiletou smlouvu, ponechal si však právo ji bez udání důvodu s jednoroční lhůtou vypovědět.
Smlouva na deset let
MF DNES oslovila všechny kraje s dotazy na délku smluv, neodpověděly tři: Vysočina, Olomoucký a Královéhradecký. Desetiletou či devítiletou smlouvu podepsalo šest krajů. Na deset let chtěl uzavřít smlouvu i Karlovarský kraj, ale nakonec od toho couvl.
Jak se kde jezdíNa kolik let mají kraje smlouvu a kolik platí Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Zlínský kraj |
"Naše požadavky na příští rok budou vyšší, než kdybychom měli dlouhodobou smlouvu. Smlouva měla nastavit standardy v autobusové dopravě," tvrdí ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan.
Některé regiony podepsaly smlouvy na kratší dobu – například v Jihomoravském kraji jezdí většina linek na základě šestiletého kontraktu a podobně to je v Ústeckém kraji.
Vypsání soutěže přikazuje krajům evropské nařízení, ale jen v případě, že neměly podepsány dohody před 3. prosincem 2009. Stejně napilno kraje měly, když podepisovaly smlouvy s Českými drahami – v případě autobusů však kontrakty nevzbudily takový povyk, protože se o osmimiliardový balík podělí více firem.
Peníze na nové autobusy nebudou
Řada krajů však zároveň omezí na autobusy přísun peněz.. Zatímco platby drahám se navýší, autobusoví dopravci často odcházejí z nových smluv s nižšími sazbami za kilometr. Dopravci proto připouštějí, že kvůli menší ceně za kilometr omezí nákup nových autobusů. "Problém to bude, investice do vozového parku budou menší," připouští František Neterda, šéf Probo Bus.
Škrty čekají například ve Středočeském kraji nebo v jižních Čechách. "Kraje postupovaly při jednáních s autobusovými dopravci jinak než s Českými drahami. Autobusovým dopravcům platí jen tolik, co jim zbylo v rozpočtu," dodal Procházka.
Česká regionální autobusová doprava je stále ještě roztříštěná, ale postupně vznikly silné skupiny dopravců. Dotované linky lákají i zahraniční dopravce, v Česku už působí například Veolia, Arriva nebo pobočka nizozemských železnic. Doba, kdy cizí firmy skupovaly bývalé závody ČSAD, skončila. "Další investice v Česku teď vzhledem k vývoji v krajích zvažujeme," říká Procházka.
Cestujících v autobusech na pravidelných linkách po Česku dlouhodobě ubývá. Podle Ročenky dopravy loni jelo v autobusech 338 milionů lidí. Od roku 2000 počet cestujících klesl téměř o osmdesát milionů lidí.