Nádraží v Brumově-Bylnici před rekonstrukcí

Nádraží v Brumově-Bylnici před rekonstrukcí | foto: http://vlacky.webgarden.cz

Nádraží v Bylnici opravují za 185 milionů. Peníze prý jinak využít nešlo

  • 29
Rekonstrukce příhraniční železniční stanice v Brumově na Zlínsku za 185 milionů korun vzbudila negativní ohlasy. Lidé nerozumějí tomu, proč byla tak velká investice potřebná v místě, kudy denně projede jen několik vlaků a odkud ani není přímé spojení se Slovenskem.

Když MF DNES před dvěma měsíci psala, jak pokračuje rekonstrukce vlakového nádraží v Bylnici, setkalo se to s mnoha negativními reakcemi (původní článek čtěte zde).

Hlavním problémem stavby za 185 milionů korun je, že peníze padnou na málo využívanou stanici poblíž hranice se Slovenskem.

Oprava nádraží v Brumově

Začala loni v únoru a má končit v květnu 2013. Náklady činí 185 milionů korun, které poskytla Evropská unie. Stanice pak bude připravena na dálkovou obsluhu a diagnostiku technologických zařízení.

Toto řízení si vyžádá podobné opravy v celé délce trati Staré Město - Vlárský průsmyk. Práce zatím postupují po etapách, nedávno byla rekonstruována stanice Bojkovice.

"Myslím si, že to jsou zbytečně vyhozené peníze. Pro ty poloprázdné motoráky, které několikrát denně jedou ze Starého Města u Uherského Hradiště do Bylnice a zpět, klidně stačila stará podoba nádraží a peníze mohli použít jinde," píše v diskusi na iDNES.cz Milan Ševčík.

To však není možné, protože rekonstrukce je placená z evropských fondů. "Z toho plyne nemožnost přesunutí prostředků na jinou stavbu," vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Také suma 185 milionů korun je podle mnohých místních přehnaná. Zvlášť při srovnání s čekárnou na zastávce Brumov střed - dřevěným posprejovaným přístřeškem - která je vzdálená jen pár kilometrů od bylnické stanice.

A když přijede někdo vlakem do města, právě tuto "reprezentativní" stavbu uvidí jako první. "Kdyby raději opravili tohle za pár tisíc a nevyhazovali miliony za opravu stanice, kam jezdí pár vlaků denně bez pasažérů," povzdechl si Stanislav Floreš ml. z Brumova-Bylnice.

Peníze nešly jen na opravu nádražní budovy

Jenže podle investora není 185 milionů korun na stanici zbytečná investice. "Není to jen rekonstrukce staniční budovy, ale hlavní část leží v opravě samotného železničního svršku a zabezpečovacích technologií," řekl Ptačinský.

To jsou zařízení pro cestující "neviditelná", ale důležitá pro plynulost a bezpečnost železniční dopravy. "Jedná se zejména o zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení nebo rádiový systém," doplnil mluvčí.

Navíc selský rozum lze v případě evropských fondů aplikovat jen velmi těžko. Peníze na určitou stavbu se uvolňují dlouho dopředu, stavby se několikrát hodnotí a schvalují.

Podle Správy železniční dopravní cesty už byly peníze na rekonstrukci přidělené a jinam poslat nešly. "Propadly by, pokud bychom je nevyčerpali," řekl Ptačinský.

Nemohou jít ani na opravu a zdvojkolejnění trati Otrokovice - Zlín, jak navrhuje další čtenář Ferdinand Dujka. "Proč dráhy ty peníze raději nepoužijí pro rekonstrukci tratě do Zlína a opravu tamního nádraží? Když se na toto téma zavede řeč, tak se konstatuje, že nejsou peníze," diví se Dujka v diskusi.

"Jednou přidělené peníze není možné přesunovat na jiné projekty," konstatoval Jakub Ptačinský.

Podle něho navíc elektrifikace není v dostatečné fázi přípravy. "Teprve se totiž připravují potřebná povolení a soutěže pro samotnou stavbu."

Dlouho očekávaná a odkládaná zásadní stavba má už nový termín. "Dokončení elektrifikace trati z Otrokovic do Zlína se předpokládá po roce 2016," informoval Ptačinský s tím, že to bude stát přes tři miliardy korun.

Do této etapy má být zahrnuta i budova stanice Zlín-střed, která zatím dělá krajskému městu pouze ostudu. Zato elektrifikace ze Zlína na Vizovice bude následovat až potom, termín ještě není znám.